Afbeelding

Als het gaat om motoren, heb ik het allemaal graag simpel. Men is het gewoon dat een verbrandingsmotor start als men een knop indrukt, of een sleutel omdraait.

Maar vergeet niet dat, ingeval van een viertaktmotor, de zuiger omhoog gaat en stopt voor hij weer omlaag gaat! Onderaan gekomen idem dito. Dit noemen de techneuten, bovenste en onderste dode punt. Punten waarin de bewegingsrichting van de zuiger veranderd.

Al meer dan 100 jaar is er niets veranderd aan dit principe. Al kennen we alternatieven zoals de rotatiemotor, waar ik in een later stadium op hoop terug te komen. Dit krachtbron verdient haar eigen artikel.

Hoe ziet de toekomst van de verbrandingsmotor eruit? Er wordt gesproken van motoren zonder nokkenas om de kleppen te bedienen. Dit zou dan pneumatisch geschieden.

Het heden lijkt volledig te worden uitgevoerd met turbo’s, maar het verleden is vol van wat men met de kennis van nu, absoluut krankzinnige ideeën zou noemen.

Uw scribent is tot een top 3 gekomen van dergelijke mechanische Frankensteins!

3. Cadillac V8-6-4, 1981

Een poging van General Motors [GM] om een zuinige motor te introduceren door middel van cilinderuitschakeling. En het is een prachtig idee. Als de motor draait bij lichte belasting, is het logisch om onnodige cilinders uit te schakelen om brandstof te besparen, zoals het uitschakelen van lampen in ongebruikte ruimtes.

Tegenwoordig is cilinderuitschakeling perfect geregeld, dankzij het gebruik van geavanceerde motormanagementsystemen. Maar in 1981 was dit alles nog zo goed als onbekend.

Afbeelding

GM verdient respect voor haar poging, maar schoot zichzelf in eigen voet door het concept onvoldoende te laten uitkristalliseren. De V-8-6-4 was de Titanic van GM’s motorenprogramma. De auto bokte en schokte. De eigenaren werden gek van de bijgeluiden en verloren vermogen op de gekste momenten totdat men in wanhoop het systeem los koppelde.

Cadillac verloor heel veel klanten door deze technische miskleun. Het grootste probleem zat in de solenoids die matig tot helemaal niet functioneerden.

Een bericht uit die tijd;

When deactivated, solenoids mounted to those cylinders’ rocker-arm studs would disengage the fulcrums, allowing the rockers to “float” and leave the valves closed despite the continued action of the pushrods. These engines are easily identified by their rocker covers, which each have elevated sections over 2 cylinders with electrical connectors on top. With the valves closed the cylinders acted as air-springs, which both eliminated the feel of “missing” and kept the cylinders warm for instant combustion upon reactivation. Simultaneously, the engine control module would reduce the amount of fuel metered through the TBI unit. On the dashboard, an “MPG Sentinel” digital display could show the number of cylinders in operation, average or current fuel consumption (in miles per gallon), or estimated range based on the amount of fuel remaining in the tank and the average mileage since the last reset.

Afbeelding

Het laatste doodsteek was de zéér geringe winst. De V8 was van zichzelf te groot en te zwaar, zodat het brandstofverbruik nog steeds te hoog was. Daarbij kwamen de hoge kosten voor de reparaties onder garantie en overige onderhoud.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s