money_geld_spaarvarken

De laatste ontwikkelingen rondom de financiële positie van de F1-teams, hebben de roep om lagere kosten opnieuw aangewakkerd. Maar over welke bedragen praten we eigenlijk?

Het gerenommeerde Autosport kreeg een brief in handen, welk was opgesteld door Caterham, Marussia, Sauber en Force India.

De teams richtten de brief aan de president van de FIA, de Fransman Jean Todt om te laten zien hoe scheef de zaken zijn gegroeid in de loop van de jaren.

Autosport noteerde de kostenposten voor een renstal, waarbij men de US-dollar als munt hanteert:

Motor en hybride systemen: 28 miljoen dollar
Versnellingsbak en hydraulica: 5 miljoen dollar
Brandstof en smeermiddelen: 1,5 miljoen dollar

Toyota factory 2000

Banden: 1,8 miljoen dollar

Elektronica: 1,95 miljoen dollar
IT: 3 miljoen dollar
Salarissen: 20 miljoen dollar

Reizen en faciliteiten: 12 miljoen dollar

Chassis productie: 20 miljoen dollar
Windtunnel en CFD: 18,5 miljoen dollar
Voorzieningen en onderhoud: 2 miljoen dollar

HR en professionele service: 1,5 miljoen dollar
Vracht: 5 miljoen dollar

Dat komt neer op een totaal van 120 miljoen dollar en een beetje.

De topteams spenderen een veelvoud daarvan terwijl Caterham en Marussia met minder probeerden rond te komen, maar dit is een gemiddelde.

De inkomsten uit de tv-contracten bedragen gemiddeld 55 miljoen dollar, dus nog niet eens de helft. Het verschil tussen de opbrengsten en de kosten staan niet meer in verhouding. De teams gooien nu elk jaar 65 miljoen euro weg. En dat zijn dat teams als Toro Rosso die punten pakken!

Teams die geen punten scoren krijgen niets. Rijke teams worden hiermee overeind gehouden en de anderen zakken dieper weg. De teams in de achterhoede krijgen geen geld en kunnen niet verbeteren, dus blijven ze achteraan hobbelen tot het geld op is of de eigenaar er geen zin meer in heeft.

Bianchi-Cheglakov

Jules Bianchi en eigenaar Cheglakov in gelukkigere tijden [Monaco 2014]

Geen wonder dat de Russische eigenaar van Marussia, Andrey Cheglakov het voor gezien hield. Dat is dan zes miljoen per weekeinde dit jaar! Een dure hobby, zelfs voor een miljardair…die toch al zijn sportwagenmerk zag mislukken.

Velen roepen dat de sport nu eenmaal duur is, maar met een scheefgroei als dit kan men dat ook niet meer volhouden.

Er moet nu dringend iets gebeuren om de kosten met minimaal 50% te verlagen.

Zo zou men:

– Een extern bedrijf toestaan om een chassis te ontwikkelen en deze te verkopen aan teams
– Idem, maar dan voor een motorleverancier. Cosworth was een bekende partij, maar verder dan een testbank kwam hun V6-turbo niet
– Teams mogen chassis of een één jaar oude auto doorverkopen. Iets wat heel gebruikelijk was in de jaren 1970
– De auto’s moeten eenvoudiger worden. Zaken als ERS en [vooral] DRS voegen niets toe aan het milieuvraagstuk. Het is sowieso raar in de top van de autosport te willen liëren aan ‘groen doen’

Heeft u ideeën? Laat ze maar horen!

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Ronald Buskens schreef:

    Het is net als in de voetbslwereld. Ook de F1- races zijn niet meer te helpen, tenzij de t.v.- reclame- en andere idioten stoppen dit circus aan de gang te houden. Als alle racemerken verplicht worden per jaar niet meer dan een X bedrag in hun raceteam te steken dan wordt ook de concurentie eerlijker en kan misschien de beste coureur winnen i.p.v. van de meest kapitaalskrachtige. De inkomsten uit de t.v.- en reclamerechten kunnen dan verdeeld worden naar rato van de classementen, de circuits, de organiserende partijen enz. enz.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s