pickup diesel smoke funny

De dieselmotor heeft in personenauto’s zijn langste tijd gehad volgens de onderzoekers van EurotaxGlass’s. De uitstoot van vervuilende stoffen blijft hoog en de markt om de ontwikkeling van beter dieselmotoren terug te verdienen wordt steeds kleiner.

Een dieselmotor is een zuigermotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.

De lucht die ten gevolge van de samenpersing sterk verhit is, doet de brandstof dan spontaan ontbranden.

Volgens de onderzoekers van Eurotax Glass’s bestaat de dieselmotor voor personenauto’s over 30 jaar niet meer. Het ontwikkelen van steeds schonere diesels kost steeds meer geld en het marktaandeel krimpt wereldwijd, waardoor minder kopers voor steeds hogere kosten zullen moeten opdraaien. Dat zal uiteindelijk het einde van de dieselmotor voor personenauto’s inluiden.

Europa is het werelddeel dat de dieselauto heeft omarmt met 54 procent, met name door landen als Frankrijk, België en Oostenrijk.

Maar dat aandeel loopt al jaren terug en in Frankrijk werd recent nog aangekondigd dat het rijden met diesels in toenemende mate zal worden ontmoedigd vanwege de veel hogere uitstoot van fijn stof en NOx.

In 2008 reed nog 77 procent van de Fransen een auto met dieselmotor, in België was dat 79 procent. In Nederland daalde het dieselaandeel van 25 naar 23 procent.

Vergeleken met de rest van de wereld zijn dat nog altijd forse percentages. In China rijdt 99 procent van de auto’s op benzine, in Amerika 74 procent en in Japan 79 procent.

En de eerste slachtoffers zijn al gevallen. Door de downsizing trend is benzine de dominante brandstof in het kleinere segment.

Vandaar dat FIAT onlangs aankondigde dat er geen dieselversie meer van de 500 en 500C komt vanaf 2015. Door de veranderingen in het belastingstelsel worden de modellen te duur, aldus de importeur.

Fiat_500

In 2014 waren de Fiat 500 en 500C nog leverbaar met een 95 pk en 200 Nm sterke 1.3 Multijet-turbodiesel, maar vanaf 1 januari moet die motor het veld ruimen. Daarbij wordt het dieselgamma van de 500L en 500L Living uitgedund: de 1.3 Multijet 85 blijft, de 1.6 Multijet 105 en 210 verdwijnen.

Met als reden wederom: ze worden te duur.

Is dat jammer? Wellicht, want men vergeet door alle ‘geblaas‘ over diesel & milieu dat de dieselmotor nog altijd stukken efficiënter is dan de benzinemotor, laat staan een elektrische auto…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s