XL9AA11G09Z363207

Het moest er eens van komen. Na jaren van goochelen met cijfertjes en aandelenemissies moest Victor Müller nu toch de handdoek in de ring gooien. Spyker is officieel failliet.

De rechtbank per 18 december het faillissement uitgesproken, nadat een overbruggingskrediet het bedrijf niet op tijd bereikte.

Volgens nieuwssite 925.nl had curator Henk Pasman van Wijn & Stael Advocaten twee dagen voor het faillissement nog hebben aangeven dat er een potentiële investeerder voor een bedrag van €75 miljoen zou zijn, maar de hoge hoed van Müller bleek geen konijnen meer te bevatten.

Dochteronderneming Spyker Events & Branding verkeerde sinds eind november al in surseance. De Nederlandse sportwagenbouwer zit met een schuldenlast van enkele tientallen miljoenen euro’s.

En terwijl het zo mooi begon.

Spyker Silvestris V8 prototype 1999

Spyker werd eind jaren negentig nieuw leven ingeblazen door zakenman Victor Muller en ontwerper Maarten de Bruijn, nadat Muller door een relatie werd gevraagd eens naar de hobby-auto van De Bruin te gaan kijken.

De Bruin verliet na onenigheid over de te voeren koers de tent. Achteraf heeft de ontwerper gewoon gelijk gekregen. Victor Müller verloor zich in megalomane projecten zoals een Formule 1 team en natuurlijk de overname van het veel grotere Saab.

Maarten de Bruin had altijd voor ogen gehouden om gedurende 6 á 7 jaar zich op één model te richten en daarmee naamsbekendheid en reputatie op te bouwen.

En inderdaad was de Spyker C8 er het geschikte model voor. Zelfs uw scribent ziet zich wel een C8 aanschaffen [zoals die in het openingsfoto], mocht ik er de middelen voor hebben.

spyker fabriek

Maar Müller had geen geduld en de gevolgen zien we nu.

Toch lijkt het niet over voor het kleine merk. Er zou veel toch interesse voor een mogelijke doorstart van het autosportmerk. Zowel buitenlandse als binnenlandse partijen hebben zich al gemeld bij de curator.

Een groot deel van de claims komt van financiers. Spyker had geen bank en was afhankelijk van externe financiers, waardoor de totale schuld kan oplopen tot ruim 40 miljoen euro.

Handelscrediteuren claimen al zo’n 12,5 miljoen euro. Verder hangt Spyker twee claims van in totaal 20 miljoen euro boven het hoofd van de curator van Saab.

De failliete boedel laat nog een voorraad van zo’n twintig auto’s achter. Maar dat zouden niet allemaal auto’s die rijden, ook auto’s zonder motor en meerdere demomodellen.

Het meest waarschijnlijke is dat een investeerder geïnteresseerd is in het merknaam. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s