Franck_Montagny

De Formule E laat met haar laatste onthullingen en spektakel de Formule 1 op een bejaardensoos lijken…

Franck Montagny begint het jaar 2015 met een pijnlijk voorval.

De coureur moest bij de Formula E-race in het Maleisische Putrajaya [22 november] urine inleveren en wist op dat moment eigenlijk al hoe laat het was. Op 10 december volgde de bevestiging van de FIA: hij was betrapt op het gebruik van cocaïne.

Want?

De 36-jarige Montagny bekende tegenover het Franse L’Equipe het gebruik van cocaïne. De coureur kende een roerig 2014, want zijn vrouw ging bij hem weg.

Ik wilde de race in Maleisië laten schieten, want ik voelde me absoluut niet goed. Ik wilde mijn hoofd even helemaal leegmaken en kwam op straat een man tegen. Hij verkocht me de cocaïne, al had het ook iets heel anders kunnen zijn.”

Franck gaat niet tegen zijn voorlopige schorsing in beroep, maar is wel angstig voor de straf. De Fransman wordt aanstaande maandag 5 januari 37 jaar en is dus niet de jongste meer.

Ik ben er inderdaad bang voor dat het over is. Ik ben daarnaast commentator bij Canal+, maar ik hoop dat zij me niet laten vallen.”, aldus de gevallen coureur die ooit de dramatische Yuji Ide mocht vervangen en debuteerde in de Grand Prix van Europa 2006.

Na 7 races werd hij, in de Grand Prix van Duitsland op Hockenheim, echter weer vervangen door Sakon Yamamoto, die het seizoen zou afmaken.

Na zijn vertrek uit de Formule 1 reed Montagny in het lange afstandsracen. Hij nam verschillende keren deel aan de 24 uur van Le Mans, met tweede plaatsen in 2006 en 2009 als beste resultaat.

Verder reed hij enkele gastraces in de A1GP, de Superleague Formula, de Champ Car en de IndyCar Series.

In het seizoen 2014-2015 tekende hij in het elektrische kampioenschap Formule E voor het team Andretti Autosport. Hij werd hier de teamgenoot van zijn landgenoot Charles Pic.

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

