A fully loaded old jalopy and a modern BMTA (Bangkok Metropolitan Transit Authoriy) bus share a street in Bangkok, Thailand.

Jarenlang was het gebruikelijk dat oude diesel een derde of vierde leven hadden in [Noord-]Afrika. Maar daar willen de Marokkaanse ambtenaren een einde aan maken?

Vooral oudere diesels van Peugeot en Mercedes zijn erg gewild bij de plaatselijke bevolking. Vaak kan zo’n oude Mercedes W123 nog wel jaren mee als taxi, zodat ‘Ali‘ ook op een waardige wijze aan zijn boterham kan komen.

Enkele jaren geleden kwam er een importheffing op auto’s ouder dan vijf jaar, maar men bleef de oudjes naar hun land halen.

Een doorn in het oog van verschillende autofabrikanten, die liever willen dat de bevolking hun geld spendeert aan nieuwe auto’s.

Dus onder de mom van veiligheid en milieu beoogt men een stap voorwaarts door middel van een slooppremie. Die premie is onlangs nog verhoogd, want de Peugeots en Mercedessen bleken taaie tegenstanders.

Zo’n oude kar geeft het niet zomaar op, wat nou net de reden is waarom ze zo populair zijn.

Dus krijgt men tegenwoordig een vergoeding van –omgerekend– liefst 4500 euro bij de aanschaf van een nieuwe [!] auto. Het Franse Renault zit kennelijk verlegen om kopers, want die doen er een schepje van 1100 euro bovenop indien men een Dacia Lodgy of Renault Traffic aanschaft.

Men moet het maar durven; verspilling van kostbare grondstoffen presenteren als ‘de vooruitgang‘…

Peugeot_taxi_Marokko

Een oude auto is namelijk al gebouwd, waar het bouwen van een nieuw auto ook energie en grondstoffen kosten. Uit een onderzoek dat Toyota in 2004 liet uitvoeren, bleek dat de CO2-uitstoot van een auto gedurende de levensduur voor 28 procent ontstaat tijdens de fabricatie en het transport naar de dealer.

Verder is een oudere auto vaak eenvoudiger, waar een nieuwe bomvol –onnodig– ingewikkelde technologie zit. Neem de Mercedes W123 of een VW Golf 1 als voorbeeld. Vaak kan men de techniek zelf onderhouden, want dat ook de reden is dat ze jarenlang blijven rijden.

Dat lukt je niet met een splinternieuwe Mercedes C 180 BlueTEC of een VW Golf 1.2 TSFi.

Dat is kiezen voor een wegwerp-product in plaats van een duurzaam apparaat. Nog los van het feit dat nieuwe auto nagenoeg altijd zwaarder zijn dan hun voorganger.

De vooruitgang voorziet kennelijk niet in het lichter maken van auto’s? Natuurlijk, uw blogger zou ook wel een nieuwe auto kopen als ik het geld had.

Als ik het geld had, maar dat heb ik niet en dat geldt voor wel meerdere mensen in Nederland, laat staan Marokko of Centraal Afrika.

Mercedes W123 Ghana

Maar zo zegt de lobby voor de automobielindustrie; hoe sneller de oude auto’s worden vervangen door modernere auto’s, hoe sneller ze in Afrika ook naar minder vuile en onzuinige auto’s gaan.

Maar dat houdt ook in dat men dan geld moet spenderen aan een [andere] auto, in plaats van onderdak en voeding? Daar hebben de lobbyisten en bomenknuffelaars het niet over nagedacht! Dat soort mensen kan ook niet nuchter nadenken…

En niemand in Europa vraagt zich af wat de gemiddelde Afrikaan eist van zijn auto. En vaak is dat simpele techniek wat makkelijk zelf is te onderhouden.

Dus blijft men rustig doornagelen met de W123 en andere tijdsgenoten.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s