Elio Motors

Na de kansloze Spira4u, is de volgende luchtfietser op het gebied van alternatief vervoer in de problemen gekomen. Elio Motors uit Amerika moet allicht de start in september 2015 uitstellen.

Het verhaal van Elio Motors begint in 2008 als het wordt opgericht door Paul Elio. De wens van Paul is om vervoer voor iedereen betaalbaar te maken. Sinds de oprichting heeft het bedrijf testwerk verricht en prototypes gebouwd.

Erg bescheiden is Paul Elio niet met zijn slogan:
American ingenuity is alive and well. And the world has never been more ready for it.

Net als de Spira4u is de Elio een driewieler, al is er ditmaal gekozen voor twee wielen voor en één achter. Dat is al 1-0 voor Elio vs Spira4u. Ook is de Elio met een 900cc driecilinder veel krachtiger dan de Spira, die slechts een vage Chinese eencilinder van 150cc heeft.

En ook al oogt de Elio niet als een stukje homemade huisvlijt, doch zal Paul Elio net als Lon Ballard niet het succes boeken die zij voor ogen hebben.

En wel hierom:

1. Het zijn geen –volledige– auto’s. Volgens de Amerikaanse wet zal men in sommige staten de voertuigen aanwijzen als overdekte motorfietsen. En dus loopt de bestuurder de kans aan een helmplicht te moeten voldoen en de beschikking over een motorrijbewijs.

Waarom zou je dan in zo’n ding gaan zitten, in plaats van op een Harley of Honda?

In Nederland zouden beiden machines wel als driewielig voertuig worden aangemerkt waardoor je genoeg hebt aan een B-rijbewijs.

Maar zowel Spira als Elio zijn voorlopig louter voor de Verenigde Staten bedoeld. In de VS is een crashtest voor de Spira/Elio overigens niet verplicht, vanwege hun status als motorfiets.

Elio Motors

2. Ze zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk zoals ze worden gemarketeerd. De 900cc motor van de Elio heeft géén katalysator. Over de 150cc motor van Wangye Motors ga ik het al helemaal niet hebben.

Elio had een motor van de Suzuki Alto in haar prototype’s gebruikt, maar in andere pre-productie exemplaren zat steeds weer een andere motor. Daarna opperde Paul Elio om zelf een motor te ontwikkelen en de te bouwen, maar daar is nooit meer wat van vernomen behalve een plastic model van wat de krachtbron moest voorstellen.

Maar kennelijk heeft Elio een leverancier gevonden, doch zullen de emissie-eisen c.q. beloftes nooit worden gehaald met die motor. Elio Motors boft maar dat de Amerikaanse overheid haar nog steeds als een fabrikant van overdekte motorfietsen ziet!

Desondanks blijft Elio maar jubelen over de lage emissie-uitstoot, terwijl dat niets te maken heeft met een eventueel laag verbruik.

Elio Motors

3. Zowel Spira4u en Elio hebben geen eigen fabriek. Spira geeft alles uit handen in China. Dat zal de gemiddelde Amerikaan niet echt over de streep trekken. Elio heeft productieruimte gehuurd in het oude GM-fabriek in Shreveport.

Dat wil dus zeggen dat er maar een bepaalde tijd kan worden besteed aan de bouw van Elio’s driewielige droom. En daarna? Niemand zit te wachten op een ‘auto‘ die maar een paar maanden in productie is geweest.

En nu blijkt Elio financiële problemen te hebben. Er zou genoeg geld zijn, maar er moet meer bij. Tuurlijk!

4. Zowel de Elio als de Spira4u hebben hetzelfde manco; er past in de praktijk namelijk maar één persoon in de ‘auto‘. Achter de bestuurder van een Elio zou misschien nog wel een klein kind passen, maar daarvoor koop je geen Elio of Spira. En als er iemand zit, is er weer geen ruimte voor bagage.

De Elio heeft niet eens een achterruit wat het nog onpraktischer –bij het parkeren– maakt dan een Smart Fortwo!

5. Over de Smart Fortwo gesproken. Of een Fiat 500 of…een Renault Twiggy…pardon Twizy? Kortom, de alternatieven zijn er al en ogen ook nog eens aantrekkelijker. De Twizy is lichter, kleiner en kan toch twee mensen vervoeren. Een misser van Elio…

Renault Twizy

 

bronnen: eliomotors.comspira4u.com

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Sjoerd schreef:

    Van deze voorspelling is weinig overgebleven hé?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s