Carmen Jorda

Eind februari 2015 werd de Spaanse Carmen Jorda aangewezen als ‘ontwikkelingscoureur‘. Een functie welk duidelijk is geïnitieerd aan die van Williams, dat Susie Wolff onder dezelfde noemer liet opdraven.

Maar wel ten koste van Esteban Ocon, die zijn rivaal Max Verstappen leek te volgen in de Formule 1. Waar Max zal debuteren voor het team van Red Bulls zusterteam Toro Rosso, was de verwachting dat Ocon test- en reserverijder bij Lotus zou worden. Voor Esteban Ocon lijkt een jaartje in de Deutsche Tourenwagen Masters [DTM] de meest logische optie. De Fransman is nog altijd een lid van het Mercedes junior programma.

Maar Lotus is nog altijd een team dat op zoek is naar geld. Dus rijst de vraag, wie Carmen Jorda nu is. Want waar Gerard Lopez eerder koos voor het grote zak sponsorgeld dat Jolyon Palmer met zich meesleepte, is de keuze voor Jorda moeilijker te begrijpen.

Carmen Jorda, dochter van oud coureur Jose Miguel Jorda, begon haar autosportcarrière in 1999 in het karting, waar ze tot 2002 actief bleef. In 2005 maakte zij haar debuut in het formuleracing in de Formule Master Junior, die ze op de zevende plaats afsloot. In 2006 bleef ze rijden in dit kampioenschap en werd ze negende. Ook nam ze in 2006 deel aan twee races in het Spaanse Formule 3-kampioenschap.

In 2007 gaat ze fulltime in dit kampioenschap rijden voor het team Meycom, waarin ze met een twaalfde plaats als beste resultaat puntloos bleef en als tweeëntwintigste eindigde.

Zo vermeldt Wikipedia.

Carmen Jorda

Na 2010 wordt het een beetje rommelig met races in de Amerikaanse Indy Lights, Lamborghini Super Trofeo en de GP3. Dat laatste was al helemaal geen succes, want in drie jaar rijden in de GP3 wist Jorda niet eens keer één punt scoren.

Erger nog, vorig jaar stapte ze voortijdig uit en reed de Brit Dean Stoneman tijdens de laatste twee raceweekenden van het seizoen in dezelfde GP3-auto één keer pole, twee overwinningen en één podiumplaats. Stoneman zal in dit seizoen [2015] naast Nyck de Vries gaan rijden voor het team DAMS in de WSR 3.5.

Het is dus de vraag wat Lotus Genii nu wil aanvangen met de schone Spaanse, die trouwens ook de nodige ervaring als fotomodel heeft opgedaan. Het valt te prijzen als een vrouw wilt doordringen tot de top van de wereldklasse qua eenzitters, maar Carmen heeft niets laten zien waardoor ze wordt geacht om [op termijn] iets aan te vangen met de Lotus Genii E23.

Die doen alsof hun neus bloedt en reppen zelfs van “the benefit of her insights and contributions to the development of the E23 Hybrid“.

Eerder flikte het team van Sauber Simona de Silvestro een kunstje om haar per 1 oktober 2014 de Zwitserse uit het team te gooien. Zogenaamd omdat financiële redenen de oorzaak van de breuk waren. Dat doet het imagotechnische al niet te best, laat staan het beeld dat men heeft van vrouwelijke Formule 1 coureurs.

Nogmaals, het maakt uw scribent niet uit of een F1-coureur een man of vrouw is. Zolang deze persoon heeft laten zien enige potentie te hebben.

Als het toch een vrouw moest zijn voor Lotus, dan had ik als zijnde teambaas gekozen voor Beitske Visser die een behoorlijk gok nam om meteen maar WSR 3.5 [Formule Renault 3.5L] te gaan rijden. Het begin was zwaar, maar de Nederlandse wist alsnog 11 punten bij elkaar te rijden met haar Dallara FR35-12.

Visser zal in 2015 opnieuw uitkomen in de WSR 3.5 en zal het dan vast beter doen. Zeker beter dan Carmen Jorda.

Vrouwen in de Formule 1 [helpen]? Prima, maar pak het dan alsjeblieft serieus aan…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s