RedBull_pech

Christian Horner van Red Bull wil nu opeens dat de FIA meer doet om gelijkheid in de Formule 1 aan te brengen. Hypocriet, want toen Vettel in 2013 vanaf de zomerstop negen races achter elkaar won, was de man van mening dat de rest maar harder moest werken.

Nu huilt Horner krokodillentranen nu Mercedes voor de tweede opeenvolgend jaar ontzettend sterk blijkt te zijn. “Toen wij wonnen gingen ze [de FIA, FR] van alles verbieden, zoals dubbele diffusers, flexibel bodywork, bepaalde engine maps, de positie van de uitlaat werd veranderd. Allemaal om ons af te remmen. Dat is niet alleen ons overkomen, maar eerder ook McLaren en Williams. De FIA heeft de regels als middel om de boel gelijk te trekken, daar moeten ze maar eens wat mee doen.”

Dat zou kunnen, maar het grote verschil is dat Mercedes geen rare vleugels of software gebruikt om tot een topwagen te komen. Dus hoe zou de FIA het gelijk moeten trekken? De motoren van Mercedes bewust afknijpen?

Dat zou ‘mooi‘ zijn, heb je miljarden geïnvesteerd…wordt je motor afgeknepen omdat een energiedrankjesfabrikant het niet meer kan bijbenen.

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton gooide nog wat olie op het vuur door te stellen dat Red Bull ‘gewoon betere technici zou moeten aanstellen‘. Een tandje harder werken dus voor Horner en Renault, dus. Dat is wat Mercedes de afgelopen vier a vijf jaar ook heeft gedaan. Jaren van hard werken en veel geld in de auto’s gestopt.

Lewis Hamilton Mercedes2014

Hamilton kan alleen maar lachen om de kritiek. “Dit is wat Sebastian Vettel vier jaar heeft gedaan, met dertig seconden voorsprong winnen.”

Het zou uiteraard beter zijn als meerdere teams om de hoogste eer strijden, maar dat is niet de fout van Mercedes.

Intussen staat de relatie tussen Red Bull Racing en Renault na één race in 2015 alweer op scherp. Renault repte in de winter van stappen vooruit, maar in Australië bleek het tegendeel.

Daniil Kvyat kon niet eens van start vanwege een kapotte bak, waarvan Red Bull vermoedt dat de motor de zaak stuk had getrild. De zeer ‘volwassen reactie‘ van Red Bull op de problemen met Renault kwam in de vorm van geruchten dat men contact zoekt met Audi, waarvan weer het gerucht gaat dat men deelname aan de sport overweegt.

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Knelisgeeftgas schreef:

    Ja die Horner remt nog later dan jij Frankie 🙂 Maar in de kern van de zaak heeft ie wel gelijk. Al jaren is de F1 een saaie parade-optocht, waarbij dan weer het ene team dan weer het andere team superieur is en minimaal een seizoen ver vooruit rijdt. Ik zou zeggen, gooi dat reglement eens drastisch overboord: alle teams hetzelfde chassis, wel verschillende merken motoren toegestaan van 3 liter inhoud, veel minder downforce en smallere banden. Kijken of het dan nog zo saai is……..

    • frankyremtlaaaat schreef:

      Horner die later dan mij remt? Onmogelijk, hahahaha! 😉

      En alle teams hetzelfde chassis met verschillende motoren? Dat bestaat al en noemen we Indycars! 🙂

      Waar Horner geen gelijk in heeft, is het feit dat hij wil dat Mercedes specifiek moet worden afgeremd terwijl die lui geen aerodynamische foefjes gebruiken. Als de FIA daarop zou ingaan, dan heeft Mercedes alle gelijk van de wereld om daar tegen te reageren.

      En wie zou dat chassis moeten bouwen? Ik denk niet dat bijvoorbeeld Ferrari het zou pikken om met een extern chassis te gaan rijden. Maar het zou wel interessant zijn om met een soort Super-GP2 auto te komen, ja!

      Bedankt voor je leuke reactie! 😉

      • Knelisgeeftgas schreef:

        Dat het al bestond wist ik ook wel, maar is geen reden om het niet te opperen.
        Voor zover ik weet wordt/werd het Indycar-chassis door Lola of March gebouwd.
        Wordt natuurlijk wel moeilijk voor Ferrari en Mercedes, maar een soort joint venture lijkt me niet onmogellijk. En ze krijgen er wat voor terug: meer vrijheid op motorisch gebied.
        Ik denk dat het op termijn de enige overlevingskans is voor de F1………

      • frankyremtlaaaat schreef:

        Dat snap ik, maar veel mensen zullen op dezelfde manier reageren. Voor mij maakt het niet uit of er nu een, drie of negen chassisbouwers in de F1 zitten. Wat ik wel wil is onderscheid ten opzichte van de Indycars en ruimte voor technische innovatie. Dat hoort naar mijn bescheiden mening toch wel bij de sport.

        Bedankt voor je reactie en nog een fijn weekeinde! 🙂

  2. Knelisgeeftgas schreef:

    Ik wil er nog 1 opmerking over maken: het liefste zou ik alle grote autofabrikanten in de F1 zien, dus ja ook VW, Ford, enzovoorts. Dat moet te realiseren zijn met een goed reglement dat zorgt dat de kosten binnen de perken blijven voor iedereen…….

    • frankyremtlaaaat schreef:

      U mag zoveel opmerkingen maken als u wilt hoor. Uw reacties zijn altijd inhoudelijk… 🙂
      En u heeft gelijk, doch de FIA ziet altijd weer kans om weer een wijziging in het reglement door te voeren. En wijzigingen kosten geld..veel geld!

      Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s