spyker fabriek

Er komt voorlopig geen einde aan de ‘Spyker-soap’. Victor Müller heeft weer een konijn uit zijn financiële toverhoed tevoorschijn getrokken. Maar dat gaat wel ten koste van enkele [middel]grote bedrijven.

Begin dit jaar leek het voorgoed over en uit. De rechtbank had per 18 december 2014 het faillissement uitgesproken, nadat een overbruggingskrediet het bedrijf niet op tijd bereikte.

Maar Müller kende nog een investeerder die een bedrag van 4,3 miljoen euro wilde investeren, welk werd gebruikt voor de lopende kosten over de maanden december, januari en februari.

En meteen een ommezwaai; het merk zou voortaan fabrikant van elektrische auto’s worden. Daarvoor wilde Victor Müller een samenwerking aangaan met een Amerikaanse producent van elektrische vliegtuigjes.

Maar kort erop werd toch het faillissement uitgesproken, dat al rap een maand later werd teruggedraaid.

Toch bleven er genoeg zorgen over, 44 miljoen zorgen om precies te zijn. Het totaalbedrag dat de sportwagenbouwer had uitstaan bij haar schuldeisers.

Had.

Want Victor Müller vond een gaatje in de verdediging van de tegenpartij en zette een zogeheten crediteurenakkoord.

Bij een buitengerechtelijk crediteurenakkoord doet een bedrijf in financiële nood haar schuldeisers een aanbod een bepaald percentage van de schuld te voldoen tegen finale kwijting.

Het staat crediteuren vrij om al dan niet met het buitengerechtelijke akkoord in te stemmen. Alleen in faillissement, bij surseance van betaling of in de WSNP kan een akkoord door de rechter worden vastgesteld en tegenover alle schuldeisers verbindend worden verklaard [het zgn. dwangakkoord].

Een houdgreep van Müller, want het alternatief is een faillissement en in dat geval zouden de schuldeisers naar al hun centen kunnen fluiten.

Zodoende levert een vordering tot en met 12.000 euro het volledige bedrag op en over het gedeelte van de vordering dat hoger is dan 12.000 euro, 10 procent.

Voor kleine crediteuren een prima oplossing, maar voor de rest die meer dan 12.000 euro te goed heeft is het een fors verlies.

Sternlease met een vordering van 173.000 euro, gaat hiermee flink het schip in. Ook Pensioenfonds Metaal en Techniek zal een rekening van 165.000 euro bij de financiële goochelaar moeten verscheuren.

En dan hebben we Saab Great Britain, dat maar liefst €24,9 miljoen van Spyker tegoed heeft. Die moeten nu genoegen nemen met een uitkering van 61.000 euro.

Heeft Müller hiermee gewonnen? Ja en nee.

Spyker is nu vooral een lege huls. Geen fabriek, geen voorraad, geen personeel en vooral geen klanten om auto’s aan hen te verkopen.

Want wie gaat er nu 3 ton stukslaan op een sportwagen, waarvan de laatste ontwikkeling in 2010 is geweest? Laat staan dat men niet eens weet of Spyker over 3 jaar nog bestaat.

Het is dan vooral een heilloze weg die Victor Müller is ingeslagen, en een faillissement was uiteindelijk beter geweest…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s