TVR_Chimaera

TVR, dat in 1947 werd opgericht door TreVoR Wilkinson, komt terug. Vanaf 2017 moeten de nieuwe modellen weer in de showrooms staan.

In 1949 bouwde hij er op het chassis van een Alvis Firebird zijn eerste auto, de Mark I (later de Grantura). Het was een tweezitter met een glasvezel carrosserie waarvan de basis tot 1980 werd gebruikt. Daarna werd met de Tasmin een nieuwe weg ingeslagen.

Bij een TVR denk ik altijd aan de rauwe, onvergefelijke auto’s die anders dan anders waren. Zoals knopjes onder zijspiegels waarmee de deuren opengaan en een [aluminium] centrale knop in het interieur om de deuren van binnenuit te openen.

Menig onwetende valet-medewerker heeft minuten vastgezeten in een TVR…

Helaas was de bouwkwaliteit en afwerking evenzo ‘legendarisch’, met tellers die een eigen leven hadden of diverse koelingsproblemen doordat de dikke V8 motor nauwelijks ademruimte had.

Toch heeft ook uw scribent een favoriet onder de rauwe Britse sportwagenfabrikant. Vooral de TVR Chimaera hoop ik ooit te kunnen rijden.

TVR Chimaera-Interior-by-Jayt1980-via-wikipedia

In juli 2004 werd TVR opgekocht door de Russische bankierszoon rijkeluiskindje Nikolai Smolenski. Zoals het de Russen-met-teveel-geld betaamt, maakte dit kindmannetje alles kapot wat in jaren was opgebouwd. In 2006 werd bekend dat deze er over dacht om de productie in Engeland te stoppen.

Maar eind 2006 kwam het kleine bedrijfje in surseance van betaling terecht; begin 2007 werd het merk weer teruggekocht door Smolenski. Nieuwe, beloofde modellen bleven uit, maar ook plannen om bestaande TVR’s te converteren naar elektrisch- en dieselaangedreven versies bleven –Godzijdank- onuitgevoerd.

Sinds juni 2008 werden er geen nieuwe TVR’s meer gemaakt, tot nu toe.

TVR2003-T440R-3

Twee jaar gelden kocht zakenman Les Edgar de rechten op de naam. De nieuwe eigenaar verzekert de liefhebbers en kenners van TVR dat de nieuwe sportwagen trouw blijft aan de kernwaarde van het bijzondere merk.

Dus een atmosferische V8-motor voorin, aandrijving op de achterste wielen en een manuele transmissie, verpakt in een kunststof koetswerk.De productie van de sportwagen heeft geheel in Engeland plaats. Het bedrijf was lange tijd gevestigd in Blackpool, maar de nieuwe fabriek zou elders worden gevestigd?

In gesprek met AutoCar laat de ‘nieuwe‘ autobouwer weten in tien jaar tijd vier nieuwe modellen te willen brengen. De types komen allemaal als coupé en als cabriolet. De topman geeft aan dat het met de nieuwkomers op dezelfde klantengroep mikt als voorheen. En het is niet de minste die Les Edgar zal helpen met de nieuwe auto’s.

Niemand minder dan voormalig F1-ontwerper Gordon Murray zal zich bemoeien met de ontwikkeling. Voor de productie van de auto’s, wordt gebruikgemaakt van Murray’s iStream concept. Dat concept is vrij simpel: hoe kunnen ze elk onderdeel zo licht mogelijk maken zonder dat het schreeuwend duur wordt.

De sportwagens zullen dezelfde formaten krijgen als de laatste TVR’s, zoals de Sagaris.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s