Het kersverse Amerikaanse sportwagenmerk Rezvani Motors presenteert nu de langverwachte productieversie van de ‘Beast’. Het bleef voor de Amerikanen dus niet bij louter tekeningen en fantasieverhalen.
Echt moeilijk was het niet om met deze sportwagen te komen, want de Beast is namelijk gebaseerd op de Ariel Atom 3 uit Engeland.
Waar de Atom 3 vrijwel geen carrosseriepanelen heeft, hebben de heren van Rezvani Motors hun auto voorzien van een gestroomlijnde koetswerk gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. Ook in het interieur wordt kwistig gestrooid met koolstofvezel.
De Beast weegt slechts 748 kilogram, maar is nog altijd aanzienlijk zwaarder dan de 520 kilogram wegende Ariel Atom 3.
Rezvani Motors compenseert dat door het vermogen van de 2,4 liter viercilinder Honda turbomotor [van de Honda Civic Type R] flink te verhogen naar 500 pk! Men belooft dat alles heel zal blijven.
Standaard wordt er een handgeschakelde zesbak geleverd. Een sequentiële zesbak met schakelflippers is een optie. De Beast kan in slechts 2,7 tellen naar 100 km/h sprinten en zou een topsnelheid van 265 km/h kunnen behalen.
Rezvani Motors vraagt een stevige 165.000 dollar voor haar ‘beest’. Daarmee is de tweezitter uiteindelijk flink duurder geworden dan de eerder beloofde vanafprijs van 124.900 dollar.
Desondanks zou het orderboekje flink gevuld zijn.
Overigens vraagt ik het mij af wat dit moet betekenen voor de Bulleta RF22 waarover ik al eerder schreef. Ook deze auto is van de hand/fantasie van Ferris Rezvani en Ramtin Haghighi, waarbij men hetzelfde recept volgde. Een ‘nieuwe’ [super]sportwagen bouwen op basis van een bewezen concept.
Zo werd de Lotus Evora als basis voor de Bulleta RF22 gebruikt, waarmee men met de Beast’ het trucje opnieuw uitvoert.