Andrea Moda F1 1992_2

Andrea Moda S921 – Judd V10 – Andrea Moda Formula – 1992-05-31 Grand Prix De Monaco – Moreno R.

De jongeren onder de Formule 1-fans zullen waarschijnlijk diep nadenken bij de naam Sassetti, maar voor wie seizoen 1992 ‘live’ volgde weet over wie ik het heb.
Schoenmaker en ontwerper Andrea Sassetti was korte tijd teambaas en eigenaar van het obscure Andrea Moda Formula.

De wagens waren net zo zwart als het geweten van de nu 55-jarige ex-ondernemer uit Italië. En het begon ook al zo duister, toen Coloni eind september 1991 werd overgenomen door Andrea Sassetti.

De man had nul ervaring in de autosport, dus menigeen vroeg zich af wat de Italiaan aanmoest met de restanten van het immer armlastige Scuderia Coloni, dat van de 82 keer slechts 14 maal meedeed aan de kwalificatie [destijds had men een prekwalificatie wegens teveel deelnemers in een GP-weekeinde] en vier keer over de finish van een Grand Prix kwam.

Coloni behaalde met een P8 in 1988 haar beste resultaat ooit, geleverd door Gabriele Tarquini in Canada.

Andrea Moda begon het jaar met een gevecht met de FISA, de voorloper van de FIA. Het geschil ging over 100.000 US-dollar wat Sassetti niet zou hebben betaald voor deelname aan het WK. Destijds moesten alle nieuwe teams dat bedrag betalen, maar Sassetti meende dat zijn team een voortzetting was van Coloni, nu onder een andere naam.

De toon was in ieder geval al gezet.

Perry McCarthy, de latere [eerste] Stig van Top Gear, was de volgende inzet tussen Sassetti en de FISA.

Sassetti had eerder al Bertaggia ontslagen vanwege diens kritiek over de leiderschap van de schoenmaker, maar een zak geld met 1 miljoen dollar deed alle kritiek vergeten.

Maar de autosportbond gaf hem geen toestemming en uit wraak begon de Italiaan zijn Britse rijder tegen te werken. Rotte onderdelen, motoren die het nog geen kwartier volhielden…McCarthy kreeg het voor zijn kiezen, ondanks waarschuwingen van onder andere FISA-president Balestre dat Sassetti de tweede rijder een goede kans op een Grand Prix moest bieden.

Hoe gestoord Sassetti was bleek uit het feit dat hij in Spanje 1992 McCarthy de baan opstuurde met regenbanden….op een kurkdroge baan!

De auto van Perry was in feite een reserve voor eerste rijder Roberto Moreno, die wonder boven wonder het ding aan de start van Monaco 1992 kreeg. Totdat de FISA er genoeg van had en wegens ‘in diskrediet brengen van de sport’ het team uit het WK schrapte.

Jaren later mocht Bernie Ecclestone blijven zitten, hoewel de man de sport ook door het slijk haalde…

Die Sassetti kwam onlangs weer in het nieuws. De man is thans 55 jaar, maar heeft zijn criminele streken nog niet achter zich gelaten. Zo is Andrea veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf wegens faillissementsfraude, als zou een beroep op de uitspraak nog mogelijk zijn.

Andrea Moda en haar getikte eigenaar zijn er de oorzaak van het feit dat de FIA en FOM tegenwoordig hoge financiële eisen stellen aan nieuwkomers in de sport.

Het is daarna wel een stuk saaier, nog los van een grid van amper 20 auto’s,  geworden in de Formule 1…

De onderstaande video gaat over het team tijdens de voorbereidingen voor de Grand Prix van Monaco 1992. Sassetti verschijnt vanaf 1:18 minuut in beeld.

Bron foto’s: Wikipedia

 

 

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s