Todt_Schumi_2006

Eerder had ik uitgelegd dat FIA-president Jean Todt behoorlijk passief is, terwijl er zoveel aan de hand is. Nu wil de Fransman de turbo behouden, maar ook hierin wil Jean geen knopen doorhakken…

In tegendeel, de man praat over ‘communicatie’ en ‘kwaliteitsverbetering‘ terwijl de teams moord en brand schreeuwen vanwege de kosten en gebrek aan beleving.

Verder wijst Todt erop dat klagen over coureurs die brandstof moeten sparen, een onzinnige bezigheid is. “In mijn eerste jaar als teambaas in de Formule 1 hadden we vaak problemen met de remmen, bandenslijtage en moesten we het brandstofverbruik in de gaten houden. In 22 jaar tijd is er wat mij betreft niet veel veranderd.”

Jean Todt erkent ‘alweer’ dat de sport te duur is geworden door de nieuwe motorenconfiguratie, maar wijst erop dat een alternatief pure kapitaalvernietiging zou zijn. Maar de autosport-president komt ook met goede argumenten.

Zo won Porsche onlangs de 24uurs race van Le Mans met een viercilinder. En niemand klaagt erover, niemand die stelt dat Porsche haar imago verdoezelde. Hoe kan dat?”, aldus Todt. “Porsche heeft haar keuze heel goed verkocht aan de fans, die vervolgens louter keken naar de innovatie en prestaties die daar uit voort kwamen.”

Het is niet raar dat Todt over de viercilinder van Porsche begint, In 2011 had de man al geopperd voor een viercilinder turbomotor in de Formule 1. Het initiatief c.q. voorstel verzandde meteen in een politieke strijd tussen de FIA-president en FOM-baas Berne Ecclestone.

Todt was zeer pro-viercilinder, terwijl Bernie juist de 2.4L V8-motoren wilde behouden. Ook Ferrari, Mercedes en Cosworth zagen een viercilinder niet zitten. De F1 Commission stemde als soort van compromis voor 1.6 liter V6 turbomotoren.

Alle autofabrikanten, dus ook Renault, stonden hiermede aan de kant van Bernie Ecclestone en garandeerden hun aanwezigheid in de Formule 1 voor de toekomst met de voorgestelde V6.

Ecclestone won de slag, maar desondanks is iedereen –behalve Mercedes– nog steeds ontevreden. Het is ook nooit goed, en ook daar heeft Todt nog wat over te zeggen:

Als je doorvraagt aan bepaalde coureurs waarom ze niet blij zijn met de sport, dan is dat omdat ze niet winnen.”

En toch hakt Todt geen knopen door. Zo kan de man de fuel flow meter verbannen met een simpele pennenstreek, maar hij doet dat juist niet…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s