Formula One World Championship

Eerder gaf eigenaar Dietrich Mateschitz te kennen dat hij de stekker uit het Formule 1-project zou trekken als de resultaten niet verbeteren in de komende maanden.
Na jaren van succes zit Red Bull Racing in de hoek waar de klappen vallen.

De man die zijn kampioenschappen met het team won, vertrok na slecht één minder jaar sinds 2010. Maar waarschijnlijk zag Sebastian Vettel toen al dat het niet goed zou gaan met Red Bull.

De viervoudige wereldkampioen maakte gebruik van een ontsnappingsclausule en maakt nu furore bij het Italiaanse Ferrari, terwijl Daniel Ricciardo na vier Grands Prix al aan zijn vierde motor toe was. En dan zijn er nog tien races te gaan!

Newey treedt steeds verder terug, waardoor er een belangrijke motivator verloren ging voor de fabriek. De Brit zou zijn uitgekeken op de Formule 1 en ziet meer een uitdaging in zeilboten en de WEC, de Le Mans-series.

Vorig jaar was er de inbraak in het hoofdkwartier, waarbij er diverse bokalen werden gestolen. Die werd teruggevonden in een meertje…

Daarbij komen ook nog de tieners Max Verstappen en Carlos Sainz jr. die voor luxe-problemen zorgen, want regelmatig vóór de mannen in de RB11 rijden en de verwarring c.q. chaos is compleet.

Mateschitz heeft er genoeg van, zo herhaalde Dr. Helmut Marko de woorden van zijn baas nog maar eens.

Tegenover het Duitstalige Speed Week noemde Marko zelfs een termijn; vóór de zomerstop komt de beslissing of Red Bull Racing nog een toekomst ziet in de Formule 1!

Het schijnt dat deze beslissing eerder werd uitgesteld, omdat motorleverancier Renault niet de juiste data kon overleggen over de te verwachten ontwikkelingen. De testbank in Viry kampte met diverse problemen, dus de Fransen krijgen respijt om met een oplossing te komen.

De voormalige technische man van Mercedes, Mario Illien, zou nauw betrokken zijn bij deze tests. Illien werd eerder aangetrokken door Red Bull om Renault te ondersteunen, maar insiders menen dat de succesvolle motorenbouwer de Fransen in de gaten moet houden.

We blijven close met Renault, maar we willen nu resultaten in plaats van beloftes.”, aldus Dr. Helmut Marko.

Ziet Illien het niet zitten, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Of Red Bull wijkt uit naar een andere fabrikant, waarbij men de voorkeur uitsprak voor Audi. Of Mateschitz verkoopt de boel en stopt er helemaal mee.

Zomaar stoppen kan namelijk niet, want dat zou pure kapitaalsvernietiging zijn. De vraag is evenwel wie een dergelijk omvangrijk team als Red Bull Racing zou kunnen overnemen.

Eerder verschenen van dezelfde auteur in GPPits.net

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. karel schreef:

    En gelijk hebben ze:

    De regels beperken op haast elk detail van een F1 wagen.
    Voor Adrian Newy zijn deze helemaal t einde.

    Aerodynamica is aan meer als 248 regels gebonden door o.a mercedes en F1.

    “We koersen af op wagens die meer en meer op elkaar lijken”, aldus Newey in gesprek met Motor Sport Magazine. al deze regels beperken ons.” Dit seizoen is weer en opnieuw een aantal regels aangepast, met name op het gebied van aerodynamica.

    Newey worden teams niet meer uitgedaagd om creatieve oplossingen te vinden, simpelweg omdat deze al snel verboden worden verklaard.

    Bijv.: Zo heeft Adrain de kennis om de zwakker renault motor te compenseren met aanpassingen in op zijn gebied …de aerodynamica. Al deze aanpassingen voor een snellere Red Bull wagen werden verboden.

    Newey, momenteel bij Red Bull Racing ,weet dat de Formule 1 een soort GP1 is ongeveer gelijke chassis . Zoals GPII . Een eenheidsworst.

    Alles wat van dit gelijkende -deze eenheidswurst- afwijkt is verboden. F1 is van en voor pubers ook op het gebied aerodynamica. Ook hier staat ze op hoogte leeftijd 17 jarigen.
    Logisch dat Red Bull stopt met dit amateurisme en puberaal gedoe

    Lemans 24h o.a door verschillende chassis Porsche Audi Toyota en Nissan een verademing.
    Eindelijk een race.gezien.

    Mercedes heeft de hand in deze regels m.b.t. aerodymica en heeft zo Adrian Newy (en Redbull) op deze wijze gecastreerd. Minder is t niet.
    Je mag je afvragen of er de komende jaren iets gaat veranderen….het antwoord weet je al.Het wordt nog saaier en jeugdiger op naar niveau 16- jarigen.

    • frankyremtlaaaat schreef:

      Mercedes heeft veel geld in de F1 gestopt. Ik vind het logisch dat zij zich verzetten tegen adhoc-maatregelen. Dat heeft Red Bull in de periode 2010 – 2013 ook gedaan.

      Het verschil met toen was dat Red Bull haar aerodynamica niet in de ‘het geest van de regels’ toepaste, waar Mercedes nu gewoon een compleet pakket heeft dat vanaf de bodem heel goed is.

      Bedankt voor je reactie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s