FIA_Flags
Het is niet de eerste keer en het zal vast niet de laatste keer zijn. De Formule 1 die haar fans om hun mening vraagt. Maar zoals altijd doen de mensen aan de knoppen er niets mee. Betrokkenheid voor de bühne.

Al jaren klaagt men dat de tickets om de sport live te mogen bijwonen veel te duur zijn. Voor een zondagje in Spa ben je al vanaf 120 euro al in de aap gelogeerd. Ik kan uit eigen ervaring erover meespreken, want vorig jaar ging ik voor minder dan 50 euro naar de zaterdag van de Belgische Grand Prix dankzij mijn attente schoonzus die mij wees op een actie van een website.

[Voor meer foto’s kun je hier klikken.]

Maar doorgaans is men bedragen van rond de 500 euro kwijt, wil men ook nog eens goed zitten en zicht hebben op de actie.

En dan wordt je getrakteerd op een bijzonder lauw en zwak geluid, wat dan een Formule 1-auto moet voorstellen. Dat is de tweede punt van kritiek van de fans. Ook hier weer zelf ervaren hoe slecht het geluid van de huidige generatie is. Bij de GP2 moest ik mijn vingers in de oren stoppen, zo luid en rauw. Dan voel je je deel van de actie.

Maar ook het programma rond een Grand Prix weekeinde is veel te dun. Je krijgt de Porsche Cup, GP3, GP2 en de Formule 1 voorgeschoteld. Een dagje Zandvoort biedt al meerdere race-klasses voor minder geld.

photo-spa-f1-wallpaper-2013

Dat is meerdere mensen opgevallen en die hebben met hun voeten en beurs gestemd. Het verkoop van de tickets loopt terug en tribunes geven een triest lege aanblik, wat zeer slecht overkomt op televisie.

Dus werd het tijd voor actie.

Ecclestone, FIA-president Jean Todt en de teambazen plus andere belanghebbenden spraken met elkaar om de sport weer aantrekkelijk te maken. De vorige keer dat ze dat deden kwamen ze met zaken zoals DRS en banden die opzettelijk snel sleten.

Het is een vast gegeven dat als de teams onderling overleggen, er niet veel goeds uit komt. Zo klaagt Red Bull al twee jaar over de reglementen, evenals Renault. Dat beiden gewoon de [ontwikkelings-]boot gemist hebben, dat gaat er bij de heren Horner en Abiteboul niet in?

Mercedes wil niets veranderen, waar nieuwkomer Honda de klok het liefst terug draait naar 1991. Sauber en Force India blijven kermen om lagere kosten, terwijl Ferrari weer verzoekt om een uitzonderingspositie.

Begrijpelijkerwijs wil Ecclestone de Strategy Group de nek omdraaien, maar het monster dat de bejaarde Brit zelf heeft helpen groeien is te groot geworden. Dus blijft het bij praten en paaien.

FIA_brief

En nu deze bovenstaand brief.

De heren gingen het gesprek aan in Bigging Hill voorafgaand aan de race op Silverstone. Als u de brief leest, leest u een hoop woorden. Maar geen zaken die betrokken Formule 1 -fans niet bekend waren.

Er zijn ook geen knoppen doorgehakt. In plaats daarvan wil men veranderingen voor seizoen 2016 ‘nog evalueren‘ en onderwijl alles vooruitschuiven naar 2017.

Ook in de Formule 1 is de politiek [veel te] belangrijk[er] geworden dan de sport zelf. Er zijn louter vage ideeën geuit over een ‘agressiever uiterlijk’ of auto’s die moeilijker te besturen zijn.

Twee non-argumenten. Ten eerste, zal ik niet zomaar weg kunnen rijden in de Toro Rosso STR10 van Max Verstappen.

Dat Verstappen junior dat wel kan, is niet raar gezien zijn talent en een jaar Formule 3 en enkele testsessie in een WSR 3.5 en GP2-auto. Dus wat bedoelen ze nu? Dat mijn buurvrouw van 80 jaar ook haar rondjes kan draaien in de huidige F1-auto’s?

Ten tweede, wat is dat? Een ‘agressiever uiterlijk’? Worden de auto’s net zulke gedrochten als de Indycars van 2015? Met belachelijke vleugeltjes en lipjes plus randjes? Net als die ongelooflijk neppe vonken, al zag het wel mooi uit in Bahrein. Maar het blijft kunstmatig, hoelang FIA-bobo Whiting ook staat uit te leggen dat het betreffende plaatwerk diende om de motor te beschermen.

Nice try, Whiting!”

Ferrari 640 _ F1-89

Waarom dan geen cleane auto’s zoals de McLaren MP4-5 uit 1990? Dat was een mooie auto, en dat had ik het nog niet gehad over de Ferrari 641 [zie foto] , de Benetton B190 en nog vele anderen uit de periode 1989/1990. Niemand die het toen had over ‘auto’s die er agressief uit moeten zien‘!

Ten derde is de sport veel te commercieel geworden en teveel gebonden aan regels.

In Nederland moet men extra betalen omdat de sport achter de decoder is weggestopt. Maar een euro kun je maar één keer uitgeven, en er zijn ook andere prioriteiten in een mensenleven dan 15 euro betalen bovenop de ‘normale’ kosten van een abonnement. Tja, dan dalen de kijkcijfers en daarmee ook de potentie voor eventuele sponsoren.

Dat is al lang een bekend gegeven, maar Ecclestone en CVC Capital doen er niets aan. Dan kun je alles wel spectaculairder willen maken, maar wie ziet dat dan als niemand extra wil betalen voor een decoder?

Verder snapt niemand iets van de straffen die tegenwoordig worden uitgedeeld. De straffen die Button moest incasseren in Oostenrijk waren eerder beschamend, dan dat ze zelfs rechtvaardig waren. Ook de manier waarom de FIA het uiterlijk van de helmen wilde beperken sloeg -uiteindelijk- nergens om. Geneuzel om niets!

Verder staat er maar één ding in de brief van de FIA/FOM. Namelijk dat er volgend jaar een vrije keuze is qua bandencompound en zelfs dat is niet uitgewerkt want Pirelli had eerder al gezegd tegen een vrije keuze te zijn.

Kortom; Er werd veel geluld, een hoop gegeten en gedronken…maar als de betrokkenen überhaupt in actie komen, dan zal de uitkomst altijd veel milder zijn dan vooraf aangekondigd.

De Formule 1 zit zichzelf in de weg, is dan mijn bescheiden mening en eindconclusie…

 

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s