Spyker C8 Aileron
Na 8 maanden vechten c.q. rollebollen met de schuldeisers kan Spyker NV weer schuldenvrij op eigen benen staan. Het merk is officieel uit surseance van betaling en kan met een schone lei beginnen aan een nieuwe toekomst. Auto’s worden er voorlopig nog niet gebouwd, eerst wil het merk fuseren met Volta Volare. Een fabrikant van elektrische vliegtuigen.

Volgens topman Victor Muller opent dit de weg naar de volgende stap van het bedrijf.

Samen met de Amerikanen wil hij komende jaren ‘elegante en stijlvolle auto’s en elektrische vliegtuigjes‘ gaan maken. Meer details worden nog niet prijsgegeven. Wel zou worden overwogen om enkele auto’s een elektrische aandrijving mee te geven.

Spyker werd in december vorig jaar failliet verklaard, maar dat besluit werd later in hoger beroep vernietigd en het bedrijf kreeg weer uitstel van betaling, wat in vaktaal surseance wordt genoemd.

Het lukte Muller uiteindelijk om een regeling te treffen om schuldeisers tegemoet te komen, waarbij de man de betreffende bedrijven een ‘slikken-of-stikken‘ contract aanbood. Of een bedrijf nam genoegen met een zeer laag bedrag of het kon definitief naar de centen fluiten.

Volgens Spyker rijden er in totaal ongeveer 250 auto’s van het merk op de weg. Maar dat lijkt uw scribent volslagen onzin. Het nieuwe Spyker bestaat een jaar of 15 en bouwde nooit meer dan een handvol auto’s per jaar. Er zijn dus 75 auto’s op de weg gezet.

Maximaal.

spyker_venator

 

En over de B6 Venator, die verschillende keren werd aangekondigd als het eerstvolgende nieuwe model, wordt overigens met geen woord meer gerept in het persbericht waarin Muller zijn eerstvolgende stappen aankondigde.

Zal het nu dan beter gaan? Ik weet zeker van niet en dat is geen ‘typisch Nederlands gezeik‘!

Eens ge-googled op Volta Volare. In 2012 is het vliegtuig gelanceerd en je kon ze bestellen. Volgens de website nog 10 plekken over voor… 2014Ja ja… en als je dan afvraagd: heeft er al een Volta Volare GT4 gevlogen?

Het vliegtuig lijkt niets meer dan een door te ontwikkelen Velocity 173, een weinig populair zelfbouw ontwerp uit 1992. De website van Volta Volaré verkondigt momenteel veel gebakken lucht en hult zich in nevelen over welke concrete details dan ook.

De ‘normale’ Velocity heeft een verbrandingsmotor van 200 pk en 6 uur vliegduur. Als je dat met een elektromotor wilt bereiken, heb je bij de huidige stand van de techniek alleen al een accu nodig met een gewicht van dik 2400 kilogram. Dat is twee keer zwaar als een volgetankte Velocity!

Het antwoord is Spykeriaans hard: Nee.

Er is nog niet eens een een werkend prototype, wel veel animaties op Youtube. Victor Muller gaat dus in zee met een fabrikant die zelf ook bakken met geld nodig heeft. Dat is dan ook de enige overeenkomst van Volta Volaré met Spyker.

Ik ben benieuwd wie er nu nog zaken wil doen met een zwetser en luchtfietser als deze Victor Roberto Muller. Buiten het McGregor avontuur, waar hij een hoop geld mee verdiend heeft, heeft Muller niets dan alleen een hoop financiële ellende voor anderen achtergelaten…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s