GPBelgie_016car

De gifbeker is nog niet leeg voor Honda, want na de uitermate teleurstellende GP van België wacht een zo mogelijk nog moeizamere race in Italië.

Met een dubbele motorwissel voor de kwalificatie kreeg McLaren voor de kwalificatie al een recordaantal van 105 gridstraffen aan haar broek. Een prestatie waarvoor het team volgens Fernando Alonso wel een taart had verdiend.

Net als Alonso vreest Button over twee weken voor een nog zwaarder weekend in Italië wanneer de Formule 1 het circuit van Monza aandoet, een baan waar het vermogen een nog belangrijkere rol speelt en McLaren dus nog meer snelheid tekort zal komen.

En intussen klinkt die motor voor geen meter, wat uw scribent zelf kon constateren op de vrijdag in Spa-Francorchamps. Zoals eerder geschreven; In deze sport moet je niet te veel bluffen, maar het gewoon laten zien.

Geen mens die geloofde dat Honda in vier weken tijd op het niveau van Ferrari zou zitten…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Karel schreef:

    Zoals eerder beschreven en in Spa nog eens bevestigd door Jenson Button,

    The left side in the car is getting very hot……..oververhitting door te kleine turbo charger te kleine koeling -links geplaatst – en zeer compacte plaatsing van alle componenten. Niet alleen te compact ook te klein van afmetingen.
    Oververhitting is het resultaat en dit zal blijven daar Honda geen andere Baas aanstelt. Als Honda gewoon zou waarnemen waar het probleem ontstaat en vooral hoe is deze opgelost. Oververhitting doch Arai kijkt er niet naar, negeert, hij wil of kan er niet over praten.

    Zie eerder:
    Honda kiest ook merkwaardigerwijs voor een zeer kleine turbocharger terwijl ze weten dat de turbo vermogen levert dus snelheid. Deze is ook veel geringer als de Renault charger dus snelheid is er uit en kan er zo nooit inkomen.

    Buiten de turbo zijn ook de andere componenten te gering van afmetingen, zeer compact om wat ruimte te besparen de oververhitting lijkt/is onvermijdelijk.
    Het gaat om temperaturen van 900 graden dan is lucht/ruimte ook een component. Zie de ruimte/lucht rondom de delen bij de mercedes en de gecopieerde ferrari.

    Honda motorsport chief Yasuhisa Arai has insisted that the brand’s relationship with McLaren is fundamentally healthy, despite tensions arising from poor on track performance.
    “…I know that they McLaren are under pressure from sponsors, but we trust and help each other to come up with good, innovative ideas’……
    Mclaren verliest hoge bedragen aan sponsorgeld dus gaat onrustig kunnen slapen.

    Arai spreekt niet eens over de oorzaak en oplossing slechts over weer …..verdere nieuwe en innovative ideeen…. Die zijn er niet om bijv hun oververhitting te voorkomen. Het lijkt op Spielerei.

    M.a.w. veel te kleine turbocharger- te compacte plaatsing alle delen- en te geringe in afmetingen alle componenten-. Dit maakt geen mannelijk motorblok.

  2. Karel schreef:

    Dat brengt je naar de vraag: Wie is Yasuhisa Arai en wat is zijn interesse in een F1 blok en wat doet die man in godsnaam op deze plek. ?
    Hij werkt als excecutive Director en President of Honda Research Institute Japan Co.

    “I’m talking about dreams today,” said Yasuhisa Arai, executive at Honda Research Institute Japan Co., the company’s research unit.Device smaller so it can be portable, according to Honda. Yasuhisa Arai didn’t rule out the possibility of a car that may some day drive itself – even without a steering wheel…

    Hij gelooft in gering van afmetingen…portable draagbaar en robot of computer gestuurd.
    (Mercedes heeft een grote volwassen 30cm turbo… Honda een ielle 20cm.)

    Beetje ondeugend om te stellen dat hij gaat voor een F1 wagen zonder chauffeur doch hij leeft ver in zijn eigen toekomst…. weg van de realiteit van een F1 wagen.

    Dat oververhitting….- als neus op de feiten – een duidelijke reactie is op en in zijn motorblok laat hem koud. De energy recovery systems en uitlaatgascompressor zelfs de kabels worden te heet, smelten en verliezen hun werking. Na elk onderdeel is er een intercooler actief doch ook deze zijn Arai-klein en worden te heet……. Dat wordt terugduwen. Wie helpt…?

  3. Karel schreef:

    Opnieuw en alleen maar bevestiging eerdere geconstateerd:

    Jenson Button heeft slechts vijftien ronden kunnen sturen op de eerste dag van het Italiaanse Grand Prix-weekend Monza. De Engelsman werd in de tweede training getroffen door een koelprobleem ’ , waar later ook een probleem met het elektronische pakket bij kwam kijken.

    Ook oververhitting… ver boven nog werkzame temperatuur.
    Dat het probleem met de elektronish pakket het smelten van bekabeling was is maar weggelaten.

    Koelprobleem ah juist Arai probleem: te compact – te gering van afmetingen mini kleine turbo charger – te dicht opeen geplaatst – geen lucht stroom of koeling.

    McLaren losing £20m in sponsorship after one of the worst seasons in their history for next years coming. Dat Mc laren dit weet doch Arai niet openlijk afvallen is engelse beleefdheid.

  4. Karel schreef:

    Arai feeling the pressure…….
    Arai declined to respond to questions about whether he should resign on the back of Honda’s ongoing struggles, as he insisted that his project was heading the right way.
    “We are in a good direction, but the results are not so good,” he said. “I hope we do our best for the rest of the season. We want to use our tokens for the next few races.”

    “It is very difficult because of a layout issue.
    He added: “We do many efforts to get more horsepower and also more control for both champion drivers, but unfortunately not only the horsepower but also deployment for the MGU-K.

    “This circuit is very difficult for our power unit because the MGU-K is 120kw, but MGU-H is applied more time on the straight, so it is very difficult for us.”
    “Unfortunately less deployment on the straight-line is the reason the speed is not so good,” he said.

    De turbocharger – model en afmetingen Solex in deze Honda- bestaat uit
    een compressor en turbine.

    De MGU- H zit hier aan dit compressorgedeelte. Deze kan -ook te gering van afmeting- dus geen vermogen leveren. Turbocharger is slechts 20 cm in afmetingen tegenover de Mercedes 30cm
    Geen snelheid op lange rechte stukken. – Applied more time on the straight –

    (GH-KH-U zijn de energy recovery onderdelen van de wagen.
    Deployment = gebruik van)

    http://world.honda.com/Formula-1/powerunit/04/

    Het enige doel van deze F1 motor is fuel efficiency.

    Het heeft weinig met racen te maken omdat het gaat om beperken…..beperken en nog eens
    beperken… zo weinig mogelijk fuel en als er fuel komt dan direct flow meters plaatsen enz.enz

    Haast elke regel regelgeving bepaling (met daaraan verbonden straffen tot zelfs 105 plaatsen op de grid > beperkingen.

    F1 …..verzuipt…in en onder meest absurde beperkingen. Deze zet zich zelfs voort in bandenspanning beperkingen. 0,3 psi meer of minder in je band en je hebt straf.

    Pubers nog onder de pukkeltjes, zitten vooraan. Coureurs zijn niet moe na een race zo fris als een hoentje. Mark Webber: Depth in Formula 1 drivers has never been weaker. Hoe zou dat nu toch komen…

    Arai heeft de oplossing gevonden en het probleem benoemd.
    Deployment verhogen is zijn toverspreuk. Wat een blamage voor Honda.

  5. Karel schreef:

    Breng de vraag

    Heef t zin is dit de toekomst voor de gewone wagen en verbruik.

    Voordeel: hergebruik energie remmen
    KERS is still around, although referred to by the new and very catchy title MGU-K (motor generator unit-kinetic)This is a generator fitted to the engine which captures some of the energy wasted when the car brakes, turning it into electrical energy stored in a big battery.

    Voordeel: hergebruik hitte uitlaat /verbranding
    Joining it is the MGU-H (motor generator unit-heat) system. This generator is connected to the turbo, recovering heat energy from the car’s exhaust gases.

    Om tot energy recovery te komen heb je de MGU-K en MGU-H en Ecu /energy store nodig.

    Dat zijn al drie componenten welke grondstoffen en de zeldzame metalen verbruiken.
    Je bespaart op brandstof doch put de aarde uit voor de vaak zeldzame metalen.

    Neem een spaarlamp en zie hoeveel er nodig is om deze te maken. In vergelijk met een eenvoudige gloeilamp. Een gloeilamp wint t van een spaarlamp.
    Een spaarlamp is voor de omzet en winst multinationals niet voor t milieu of de aarde.

    Ze putten de aarde voor zeldzame metalen/grondstoffen in een MGU en doch besparen op olie.
    En gloeilamp is geniaal doch daar moeten we vanaf volgens EuBrussel.=(Multinationals enBanken)

    De prijs van een personenauto met de energy recovery and energy storesystems zal zeker
    20-30.000 hoger liggen als nu met een gewone verbrandingsmotor.

    Twee voordelen tegenover…..

  6. Karel schreef:

    Antwoord is nee:

    1 Voordeel: hergebruik energie remmen
    De remmen in een F1 wagen worden roodgloeiend. Intensief gebruikt. Voor 90 minuten,kortere tijdsduur. De remmen in mijn sportwagen worden nooit roodgloeiend. Laat staan de gewone personenauto. Als remmen rood worden kan je ze vervangen trekken krom. Te lang.

    Er is geen kin energie om te hergebruiken. MGU K

    2 Voordeel: hergebruik hitte uitlaat /verbranding

    Alleen hier is misschien rendement en hergebruik mogelijk. Doch temperaturen van 900 graden zijn in een personenauto niet/ zelden te meten.
    De 6 klepper van een F1 wagen komen aan hoge temperaturen.

    Vrachtwagens en personenauto’s alleen bij hoge snelheden hoog toerental mogelijk..?

    Of een MGU Hitte enig nut zal hebben in een personenauto misschien…?

    • frankyremtlaaaat schreef:

      Als je keramische remmen onder je (sport)auto hebt, mogen ze gloeien als een lampje. Maar stalen remschijven zie je inderdaad liever niet gloeien.

      De techniek is interessant, maar IMHO totaal onbruikbaar voor de gewone man in zijn autootje. Dan liever een elektrische auto of een waterstofauto.
      Bedankt voor je reactie!

  7. Karel schreef:

    Aanvulling: De MGU-Hitte recovers energy from the turbocharger nu in een F1 blok.

    Zie afbeeldingen.
    Dat deze MGH-Hitte in een personenauto -na de turbo- enig effect zal hebben is nog twijfelachtiger.

    Probleem Honda -zelf gecreeerd.

    Veel te kleine Turbocharger dus direct kleine MGU-Hitte geen vrije enenergie beschikbaar

    The regulations do not impose a limit on how much energy is deployed to the wheels from this and so it can be considered as ‘free’ energy.

    Lachen of huilen Arai.:

    Deze MGU-hitte is het enige onderdeel in een F1 blok welke geen beperkingen –regels..nog meer regels regelgeving kent.

    Nu juist op dit onderdeel verder te verzwakken door te klein van afmetingen is de klap van een malle molen. Maakt t Honda blok tot afgang en ingehaald worden.

    Je gaat juist waar nu eens geen beperkingen met hun oneindige lijst aan regels- dus straffen-
    alles doen om hier voordeel te behalen.

    Verdubbel eerder -als verklein – de afmetingen Honda.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s