friday_spa2015_hamilton2

Lewis Hamilton won zojuist met de grootste gemak de Grand Prix van Italië. Maar de FIA kan roet in het eten gooien.

Tegen het einde van de race werd Hamilton gevraagd om sneller te rijden, terwijl de geblondeerde Brit al een voorsprong van 23 seconden had op Vettel. De Brit gehoorzaamde, maar zat na de race wel met fikse vraagtekens.

Nu blijkt dat de ‘scheidsrechters’ een mogelijke straf voorbereiden, omdat Mercedes de race zou zijn begonnen met een te lage bandenspanning. Bij een straf van 25 seconden zou de huidige leider in het klassement alsnog winnen.

Pirelli schrijft bepaalde regels voor aan de teams waaronder het maximaal aantal rondes dat een band mag afleggen, en dus ook de bandenspanning. Mercedes zou met een te lage spanning hebben gereden. Frappant is dat Pirelli de richtlijnen had verscherpt nadat Vettel én Rosberg in België met klapbanden te maken kregen.

Wat daar het voordeel van is, is meer grip in de langzame bochten terwijl men op de rechte stukken harder gaat met minder vleugel. Ook Ferrari zou verdacht zijn, maar daarna werd alleen Mercedes genoemd.

Technisch directeur Lowe zei dat de ingenieur van Pirelli accoord was met de gevoerde bandenspanning, en zou het niet begrijpen waarom zijn team een mogelijke straf wacht.

Volgens Niki Lauda schrijft de regel voor dat de bandendruk tijdens de race en dus vanaf de start 19.5 psi moet zijn en niet terwijl de bolides stil staan nog voor de opwarmronde.

Aan het einde van de opwarmronde en dus vanaf de start van de race waren de bandendrukken bij Lewis en Nico in orde en dat is zo gedurende de gehele race gebleven, ook toen de banden na de pitstops werden gemeten.

Dat is logisch want de banden werden door wrijving opgewarmd en dan stijgt de druk in de band.

Het is nu dus de vraag op welke manier je de regel moet interpreteren. Als Lewis en Nico vanaf de start inderdaad een goede bandenspanning hadden, dan heeft Niki in mijn ogen gelijk en heeft Mercedes niets verkeerd gedaan.

Naast een tijdstraf zou ook een diskwalificatie tot de mogelijkheden behoren, een triest einde van een toch al niet zo aantrekkelijke race.

Eerder verschenen van dezelfde auteur in GPPits.net

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s