porsche_missionE_4_front

Elektrische auto’s waren altijd al van die lelijke en logge auto’s. Vaak gebaseerd op een bestaande auto en simpelweg volgeplempt met accu’s. Als het al een specifiek model was, dat werd het vaak een spuuglelijk ding zoals de Nissan LEAF.

Maar toen kwam Elon Musk op het toneel. Schatrijk geworden met Paypal, en nu klaar om de wereld te veranderen. En de auto is een goed punt om dat te doen.

Tesla Motors werd in juli 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, die het bedrijf financierde tot de eerste financieringsronde. Beide mannen bekleedde actieve rollen in de vroege ontwikkelingen van het bedrijf, voordat Elon Musk betrokken werd bij het bedrijf. Musk leidde de eerste financieringsronde in februari 2004, toen hij toetrad tot het raad van bestuur van het bedrijf, als voorzitter.

Het begin was stroef en eenduidig. De Tesla Roadster was niets meer dan een geëlektrificeerde Lotus Elise [het 111 chassis van Lotus]. De techniek was al imposant, maar de mensen kijken toch altijd naar de buitenkant, oppervlakkig als we meestal zijn.

porsche_missionE_2

Tesla kwam vervolgens met de Model S, een vierdeurs sedan, op 22 juni 2012. Sindsdien is alles anders op het gebied van elektrisch rijden. Uw scribent heeft zelfs de Tesla Model S P85D [700 elektronische paardjes!] toegevoegd aan zijn droomgarage.

Tesla heeft elektrisch rijden salonfähig gemaakt. Tesla heeft gezorgd dat mensen er anders naar kijken, Tesla heeft het zelfs een beetje ‘cool’ gemaakt.

De concurrentie begint nu toch wel wakker te worden. Eerst kwam BMW met haar i8, een elektrische sportwagen die maar magertjes afsteekt ten opzichte van de P85D. De opper-Tesla is [in Nederland] ook nog eens goedkoper dan de BMW!

Nissan was al op de markt haar LEAF, die helaas gewoon lelijk is en net als concerngenoot Renault [Zoe] en TE beperkte actieradius heeft. De Chinese BYD rijdt in Rotterdam rond als taxi, maar dat is het dan ook.

Maar nu lijkt er serieuze concurrentie te zijn opgestaan?

porsche_missionE_3_inter

Niemand minder dan Porsche komt nu met een elektrisch offensief om Tesla van de troon te stoten. Porsche heeft hun elektrische wapen namelijk Mission E gedoopt.

De Mission E is een concept-ontwerp met vier zitplaatsen. De aandrijving geschied door twee elektromotoren, gebaseerd op de motoren van de 919 Hybrid, die samen meer dan 600 pk leveren en de sedan in 3,5 seconden naar de 100 km/u zoeven. 200 km/u wordt na 12 seconden bereikt. De top ligt boven de 250 km/u zoals het een Porsche betaamd.

Het vermogen wordt over alle vier de wielen verdeeld. Iets dat per wiel geregeld kan worden dankzij Porsche Torque Vectoring. De Mission E beschikt ook over vierwielsturing.

Een rondje over de Nürburgring zou met de concept onder de 8 minuten zijn verreden.

Echt revolutionair is dat Porsche claimt dat de Mission E in 15 minuten haar accus voor 80 procent kan opladen. Ofwel een bereik van 400 kilometer in een kwartier. Ter vergelijking, dat kost je bij een Tesla zeker 50 minuten.

Hiervoor is de 800 Volt op het elektrische systeem verantwoordelijk. Door het conventionele 400 Volt-systeem van andere elektrische auto’s te verdubbelen wordt de laadtijd ernstig ingekort. Om dit te bereiken ben je wel aangewezen op een Porsche Turbo Charging-lader.

Die staan nog nergens en het is de vraag of ze ook gratis zullen zijn zoals de Powerchargers van Tesla. Dat ‘powerchargen’ is overigens niet best voor de levensduur van de accu’s.

Voorlopig zet ik mijn centen op de Tesla Model S P85D…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s