bron: nujij.nl

bron: nujij.nl

Dat de milieuzone in de Domstad een stevig staaltje symboolpolitiek is, wist de gewone burger allang.

Tevens zijn de kosten van het hele onding opgelopen tot 1,4 miljoen euro, zoals de Telegraaf kon vermelden.

Ambtenaren zouden veel meer dat een half miljoen aan ‘interne kosten’ hebben gemaakt, terwijl er voor ruim 6 ton ‘adviseurs’ van buitenaf werden ingehuurd. Voor de camera’s en software werd nog eens drie ton afgetikt.

Maar dat is nog niet eens het ergste.

De gemeente Utrecht is zo ‘slim‘ geweest om contracten met de leveranciers af te sluiten tot 2019! Dit ondanks dat er na een jaar een evaluatie zou worden gedaan naar de effecten op het milieu en bereikbaarheid van de stad.

Stel dat alles – terecht- wordt stopgezet, dan houden die bedrijven hun handje op en gaat er weer een sloot belastinggeld over de balk?!

De KNAC [Autobond] en de SSLU [Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht] protesteren nu tegen de huidige gang van zaken. Richtpunten zijn de onevenredig hoge boetes en de vervangingskosten indien een bewoner een andere auto moet aanschaffen.

De organisaties stellen zelfs dat de milieuzone een negatief effect heeft op het milieu!

Logisch, want al het verkeer dat niet door de zone mag, moet omrijden en verstookt zo méér brandstof. Iets wat elke normaal nadenkend mens weet, maar om het te begrijpen moet je zeker geen navelstarende kantoorambtenaar, kortzichtige politicus of milieuterrorist van Milieudefensie zijn. Transport en Logistiek Nederland [TLN] liet weten 25 tot 30 miljoen euro schade per jaar op te lopen, wegens omrijdende vrachtwagens.

Dat bedrag komt op het bordje van de burger, die toch al met een verminderde koopkracht kampt.

Helaas hebben dat soort infantiele en machtsbeluste lieden het wel voor het zeggen. Rotterdam, dat ook het in haar kop wil halen om een milieuzone in te stellen, is bij deze gewaarschuwd. Tenzij men ‘voor de lol’ met belastinggeld wilt gaan strooien.

Schoon lucht en het willen verminderen van overlast valt te begrijpen, maar om dan meteen een ‘boetemachine’ neer te plempen en er verder niet naar om te kijken. Dat is tekort door de bocht.

Bron foto: NUjij.nl

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s