mercturbo

Sinds de introductie van de nieuwe turbomotoren in de Formule 1, werd er steen en been geklaagd over het gebrek aan geluid. Niet geheel onterecht, als je nagaat dat de gemiddelde GP2-auto meer en vooral mooier geluid produceert dan de veronderstelde topklasse.

Uw scribent ondervond dat zelf in de Grand Prix van België vorig jaar. Ook dit jaar luisterde ik naar de motoren, en hoewel het ietsje beter ging blijven de GP2-motoren voor het echte geluidsspektakel in een GP-weekeinde zorgen.

Vooral Bernie Ecclestone ging tekeer over de nieuwe krachtbron, hoewel er in zijn tijd als teambaas er ook met turbo’s werden gereden. Sterker nog, Ecclestone werd de eerste teambaas die het wereldkampioen voor coureurs pakte met de Brabham-BMW turbo, de Brabham BT52!

Maar dat was in de dagen van veel meer vrijheid voor de ingenieurs en technici. Dat is binnen het huidige reglement nagenoeg onmogelijk.

picture by Archibald / Flickr

picture by Archibald / Flickr

Bij de FIA is met druk bezig geweest om het lawaai weer terug te brengen. Eerdere experimenten met een soort megafoonuitlaat mislukten, maar voor 2016 denkt de FIA een afdoende oplossing te hebben gevonden.

De Grand Prix-wagens moeten vanaf komend seizoen namelijk verplicht worden uitgerust met een aparte uitlaat voor de wastegate. Deze maatregel moet de hoeveelheid decibels weer op een ‘acceptabel’ niveau terug brengen.

En wat is een ‘wastegate’? Voor degenen die het niet weten; Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader, deze klep overbrugt de turbolader en voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt. De wastegate opent dan en leidt de uitlaatgassen langs de turbine, in plaats van door de turbine.

Voor een concreet voorbeeld bekijkt u de video onderaan het artikel.

Door hogere toeren of hogere belasting van de motor, komt er meer uitlaatgas door de turbolader, waardoor deze sneller gaat draaien en dus meer druk opbouwt in het inlaatspruitstuk.

Door hogere druk kan echter pingelen optreden waardoor de druk moet worden beperkt. Met pingelen wordt een ongecontroleerde verbranding bedoeld. Het mengsel ‘ontploft’ dan voordat de zuiger helemaal bovenaan in de cilinder is beland.

Men moet er niet al teveel van verwachten, maar het begin is er. Wellicht dat er vanaf 2017 de echt grote veranderingen worden doorgevoerd.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s