VW-Golf-History-Carscoop140

Er wordt tegenwoordig een hoop onzin geschreven over dieselmotoren naar aanleiding van Volkswagens dieselfraude. Wat is nu zinnig en wat is totale geklets?

Wat wel waar is, is dat Volkswagen zichzelf in grote problemen heeft gewerkt doordat de motormanagementsysteem situaties kon herkennen waarin er sprake was van een test. Speciale software zorgde ervoor dat bij een dergelijke controle de uitstoot van NOx, stikstofoxiden, werd aangepast.

NOx [stikstof en zuurstof] ontstaat als er lucht wordt verbrandt, echter alleen bij hogere temperaturen. Diesels hebben een hogere waarde dan benzinemotoren, dus NOx is een typisch diesel verschijnsel.

Begin 2014 start de International Council on Clean Transportation een onderzoek naar een aantal meldingen omtrent dieselauto’s van Volkswagen die niet lijken te voldoen aan de emissie-eisen van de Verenigde Staten.

De CARB [Californica Air Resources Board] stuitte vervolgens op grote verschillen, indien er op een totaal andere manier [praktijktest] werd getest. Zo kwam men op het vermoeden dat de computer softwarematige aanpassingen bevatte, die niet bekend waren bij de Amerikaanse autoriteiten.

Wat Volkswagen heeft gedaan, is dat systeem extra hard laten werken op het moment dat een testcyclus herkend wordt. En waarom? Waarschijnlijk omdat het te duur was om de tank voor AdBlue zo groot te maken dat er niet naar omgekeken hoeft te worden tussen de verschillende servicebeurten. Bij een vrachtwagen maakt het niet zoveel uit, maar bij een auto spelen er ook designtechnische aspecten mee.

De motor die voor alle opschudding zorgde, is de 2 liter TDI, ook wel bekend als de EA 189, waarvan er wereldwijd 11 miljoen van rondrijden!

Let wel, met de motor is er niets mis. Het betreft alleen de software. Toch zijn er trieste figuren zoals Milieudefensie en Groen Links die nu menen een zinnig argument te hebben tegen alle dieselmotoren.

Zelfs Jerry Goossens, columnist van Autoweek, huilde mee met die clubs. Maar Groen Links en clubjes als Milieudefensie [MD] zijn totaal niet geïnteresseerd in de echte waarheid achter de dieselmotor. Ik durf zelfs te beweren dat men niet eens weet hoe een dieselmotor werkt en dat het –bij een vergelijkbaar cilinderinhoud– minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor.

Maar GL en MD zeggen dan: ‘er komt zwarte rook uit de uitlaat, dat is slecht dus alle diesels moeten weg’.

Pure onzin, want hoewel BMW en Mercedes zich ook bedienen van Adblue-diesels is er nog geen bewijs dat hun motoren ook sterk zouden afwijken van de fabrieksopgave’s.

Sterker, 99% van alle ooit geleverde auto wijkt af van waardes die de maker opgaf. Het kan ook niet anders, als fabrikanten voor gunstige verbruikscijfers een paar auto’s pakken en er de zijspiegels en dakrails vanaf slopen. Goed voor de luchtweerstand.

Naden worden afgeplakt, banden extra hard opgepompt en alle elektronica wordt uitgeschakeld terwijl de testrijder dus zonder airco in tropen zijn rondjes moet rijden. Een hoog buitentemperatuur zorgt er namelijk voor de de motor sneller warm wordt.

Maar ik geef toe dat deze fraude van een hele andere orde is.

Wel zijn de Amerikanen wel veel strenger zijn op het gebied van diesels. In Europa en Japan geldt de norm 80 milligram NOx per kilometer [60 mg voor een benzinemotor], waar in de VS men eist dat de motor gedurende eerste 50.000 mijl niet meer mag uitstoten dan 50mg per mijl.

Omgerekend is dat 31 mg per kilometer.

Daarna mag de auto tot een mileage van 120.000 mijl niet meer dan 70 mg/mijl [43mg/km] uitstoten. In tegenstelling tot Europa en Japan worden diesel- en benzinemotoren gelijk gesteld.

Waarom zo streng? In de Verenigde Staten kijkt men niet naar de hoeveelheid CO2, maar het gemiddelde brandstofverbruik. Het terugschroeven van de NOx-waarden gaat immers ten koste van prestatie én verbruik…zie daar de reden.

En dat in een land waar mensen het heel normaal vinden om in een pick-up van 2000 kilogram en een dikke 5 liter V8 rond te rijden. En dan zit er in 75 procent van alle gevallen maar één persoon in zo’n ding.

En waarom zijn er diesellocs? Scheepsmotoren met dieselmotoren, en rijden er geen vrachtwagens met benzinemotor? Simpelweg omdat een diesel efficiënter is en met kleine aanpassing het prima doet. En een fatsoenlijk overheidsnorm.

Maar dat willen de bomenknuffelaars niet horen.

En Volkswagen? Het is afwachten hoe de Federale rechter te werk gaat. Amerikanen zijn bijzonder soft voor hun eigen bedrijven die in de fout gaan. Goldman Sachs, JP Morgan of General Motors, wiens falen zelfs -minimaal- 124 doden tot gevolg had.

contactslot GM nabestaanden

Toch bleef de boete beperkt voor GM tot 900 miljoen dollar, terwijl er een fonds van 600 miljoen werd opgezet voor schadevergoedingen aan de slachtoffers en hun nabestaanden.

Toyota met haar gaspedaal dat nota bene in de VS werd gemaakt moest zelfs 2,4 miljard ophoesten aan boetes en schadevergoedingen! Gezien de protectionisme van het land kan Volkswagen meer dan 900 miljoen dollar aan boetes tegemoet zien.

Daarnaast is het verkoop van de betreffende 2L TDI [tijdelijk] gestaakt. Ook dat zal VAG flink wat geld kosten.

Martin Winterkorn zal dat niet meer meemaken, althans niet als opperbaas van VAG. We hoeven geen medelijden te hebben met Winterkorn, want een oprotpremie tot 60 miljoen euro maakte onderdeel uit van zijn vrijwillige vroeg-pensioen.

Maar het is onzin om nu te gaan bashen op de dieselmotor…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s