tesla-model-s-inter

Consumer Reports, de Amerikaanse consumentenbond was eerder lyrisch over het vlaggenschip van Tesla. Maar na twee maanden is alles weer anders?

Tesla heeft de autowereld flink veranderd. In 2010 kwam het merk met op de Lotus Elise gebaseerde Roadster op de markt, die aangedreven werd door stroom uit laptopbatterijen en een actieradius van 300 kilometer had.

Een dergelijke onorthodoxe stroombron durfde de gevestigde orde niet aan. Hun elektrische modellen kwamen daardoor maar half zo ver. Traditionele fabrikanten werden ruw wakker geschud, en komen nu met hun eigen EV’s met groot bereik.

Elektrisch rijden is zelfs ‘sexy’ geworden door Tesla –mits de auto er prachtig uit ziet, dus geen lelijkerd als de Nissan LEAF– en toch zijn er barstjes in het sterke imago van Tesla opgedoken.

Een onderzoek onder meer dan 1.400 Model S-eigenaren, die melding maakten van tal van kleine defecten en storingen zouden voor negatieve berichtgeving zorgen. De aandrijflijn, laadapparatuur, en de middenconsole zouden gebreken vertonen. Zonnedaken lekken en piepen harder dan een 100 jaar oude deur.

Climate control, de besturing en vering van de 2015-auto’s zijn van slechtere kwaliteit dan auto’s van het jaar ervoor. In een reactie daalde de koers tijdens de beurshandel gisteren met dik min 10%.

Ook de autopilot van Tesla, waarmee de auto min of meer zelfstandig kan rijden, zou vervelende gebreken vertonen. De eerste Autopilot-snelheidsbekeuring is al binnen, maar de auto kan [nog] geen verkeersborden lezen. De bestuurder is nog altijd verantwoordelijk voor de snelheid.

Maar in autopilot-mode kan de auto zelf wisselen van rijbaan, andere auto’s zelfstandig volgen en reageren op moeilijkheden op de weg.

Maar de auto kan nog geen verkeersborden lezen, en Tesla raadt het ook af om in woonwijken of steden op autopilot te rijden. Op de snelweg komt de functie het best tot zijn recht. Tesla adviseert tevens dat een bestuurder zijn/haar handen aan het stuur houdt, dus niet zoals de man in de Youtube-video zonder handen rijden!

We merkten het al op; het is vooral het verschil tussen de auto uit 2015 en 2014…Tesla kent een flink druk om op tijd auto;s af te leveren. Kennelijk komen ze bij Tesla Motors een paar kwaliteitscontroleurs tekort.

En toch zouden de meeste eigenaren weer een Tesla kopen. De gebreken zijn over het algemeen snel te verhelpen. Ook de P85D met 700 pk blijft voorlopig in de droomgarage van uw scribent staan.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s