Mercedes Turbo V6

Alle F1-motoren zullen het zwaar krijgen in Mexico. Niet alleen omdat dit een snel circuit is, maar vooral omdat men op 2.200 meter boven zeeniveau gaat racen. De lucht is ijler en bevat minder zuurstof.

Gelukkig rijdt men nu met turbomotoren, dus zal men geen last moeten hebben van de verminderde druk. Maar ijle lucht heeft een mindere dichtheid, dus bevat minder moleculen per liter lucht. Anders gezegd, er is veel minder lucht om die warmte te verwerken.

Daardoor zal de koeling minder goed werken terwijl de motoren (per ronde) langdurig volgas zullen draaien.

Toch zullen ook de turbocompressoren in de gaten moeten worden gehouden. Het maximum toerental voor de turbo’s ligt op 125.000 toeren per minuut, terwijl in de praktijk de 100.000 amper wordt overschreden.

Maar de turbo moet nu meer dan die 100.000 toeren draaien om hetzelfde vermogen af te geven als in een andere Grand Prix.

Het is dan de vraag of het ontwerp erop is berekend. Vooral Remi Taffin van Renault maakt zich zorgen.

Als je niets aan de koeling doet, zie je dat terug in de rondetijd. En als je de turbo niet opschroeft, verlies je ook.”, zo zei Taffin tegen Motorsport.

Eerder verschenen van dezelfde auteur op GPPits.net

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Karel schreef:

    In ijle lucht zitten minder zuurstofmoleculen.

    De lucht in de atmosfeer (die we inademen en de motor) bestaat voor 21% uit zuurstof. Op zeeniveau (waar de barometer 1 atmosfeer luchtdruk aangeeft) heeft de zuurstof een druk van eenvijfde atmosfeer.

    Op 2200 meter gaat dat verschil maken en niet alleen voor de motor ook voor rijder niet in goede conditie ( …zie onze rode zuipschuit , die valt uit…..wedden…?)

    Zuurstofmoleculen zijn essentieel voor verbranding. Zuurstofdruk neemt behoorlijk af op 2200 meter.
    Bij het starten berekent de sensor hoeveel luchtdruk en dus hoeveel zuurstofdruk er aanwezig is. Als een wagen stil staat en/of stationair draait kan er al afslaan van een motor zijn. Gaan we zien…?.

    Daar verbranding niet optimaal zal kunnen zijn worden er op meer vlakken problemen verwacht als alleen oververhitting. Verbranding en verbruik. Bij mindere verbranding op 2200 meter en maar 100 ltr in de tank komt er een zonder staan. Brandstof sparen vanaf ronde een ( saai dus weer op t menu)

    100kg of fuel per race.Teams will not be allowed to exceed a fuel intake of 100kg/hour.

    Ik denk dat het team met de beste fuel de race wint.

    Fuel bestaat voor slechts 99% uit gewone brandstof. De 1% aan toevoegingen zijn essentieel zeker voor kwaliteit /en proces verbranding.

    Ferrari is mede zo sterk omdat Shell toevoegingen toepast welke geen andere leverancier kent.
    Als Shell de juiste heeft voor 2200 meter race een gebakken eitje. 1% lijkt weinig doch in extreme omstandigheden extreem veel.

    Gedeeltelijk terzijde……
    ..Daarom heb ik die Tour de France fietsers nooit begrepen
    Ze kunnen t gelijke doen als de Indische gans

    De Indische gans heeft speciale rode bloedcellen die gemakkelijker zuurstof kunnen opnemen dan bij andere dieren gebeurt.
    Zo kan hij zijn jaarlijkse trektocht over het Himalayagebergte, op negen kilometer hoogte, overleven waar de hoeveelheid zuurstof slechts eenderde is van die op zeeniveau.
    De speciale rode bloedcellen zorgen ervoor dat hij op deze extreme hoogte toch voldoende zuurstof bemachtigt.

    Wat Shell met de 1% doet is t.v.g.m dat wat mijn indische gans doet….

    • frankyremtlaaaat schreef:

      Helder, maar ik dacht dat drukvulling dmv de turbo aardig kan helpen. Dan komt het IMHO aan op een goede interkoeler c.q. effectieve radiatoren. Het wordt in ieder geval spannend om te zien wie de toerental van de turbo opschroeft en wie kiest voor mindere thermische belasting!

      Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s