verkeer snelweg file files

Had ik eerder mijn gal al uitgespuwd over de leugens van Milieudefensie omtrent de dieselmotor, kan ik mij alweer ergeren aan gelieg over een ander groot probleem in het Nederlands verkeersbeeld.

Files.

Ik hou van autorijden en stap graag in mijn auto of vrachtwagen om te rijden, maar één ding kan ik maar niet pruimen. Files zijn niet alleen tijdverspilling en inefficiënt, het is ook een horror voor de techniek. Tevens is het milieu er niet bij gebaat als er talloze vrachtwagens en auto’s maar stationair staan te wachten op betere tijden…

Zijn files te vermijden? Nee, niet iedereen let evengoed op en dan is een ongeluk al snel gebeurd.

Maar enkele droeftoeters menen dat werkend Nederland vrijwillig aansluit in de file. Dat soort fantasten oreren graag over het Nieuwe Werken, waarbij men zelfs in de lokale bieb aan het werk zou kunnen?!

Flexibele kantoren zoals de Smartworkcenters van W-Work zouden soelaas bieden. Maar dat is allemaal domme onzin! Niet elke medewerker is een kantoortijger. Ook de stratenmaker, vrachtwagenchauffeur of beveiliger zit zat in de files op weg naar de werkplek.

Dan wordt er over de andere boeg gegooid. Slechts zes procent van de werkdagen zou het regenen. Mensen moeten dan maar op de [elektrische]fiets of scooter naar het werk. Toegegeven, ik zit zelf ook te denken aan een elektrische fiets. Nu pak ik wisselend de fiets of auto. Maar…een tegemoetkoming blijft beperkt tot 550 euro.

En wie weet wat er in 2016 en erna over blijft met deze overheid die graag de burger drie keer laat opdraaien voor één enkele item. Een fatsoenlijke e-bike kost nog altijd dik 1000 euro. Ik werk full-time, maar heb er echt het geld niet voor hoor!

e-bike elektrische fiets KTM

Maar dan gaat het sneeuwen. De dames en heren hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van Koning Winter.

Ziet u uzelf al met de gladheid op de fiets of scooter? Ik stapte in de vorige winter dapper op de fiets en ging bij de eerste de beste bocht onderuit wegens ijzel. Had ik iets gebroken, dan hoefde ik meteen niet meer te werken.

Ook een manier om files tegen te gaan, zeker?!

Nog bonter maakt Frans Jan Douglas, project manager bij P2. Een bureautje dat onder andere gemeenten en provincies bijstaat omtrent mobiliteitsproblemen. Frans Jan Douglas meent dat de overheid beter kan stoppen met het aanleggen van steeds meer asfalt.

De overheid beloont de asfaltverslaafde forens als een tabaksverslaafde met sigaretten“, aldus dit triest heerschapje.

Douglas komt met een ‘Milieudefensie-achtig gelul‘, dat meer asfalt zou leiden tot meer auto’s. Dat geluid hoor ik nu al aan sinds de jaren 1990 en raad eens? Het aantal auto’s daalt al jaren, en zal nog sterker verminderen omdat het te duur is voor veel jongeren.

Die stoppen hun geld liever in de nieuwste smartphone of merkkleding.

Ook Frans Jan Douglas papegaait dom over aangepaste werktijden, en denkt dat iedereen op kantoor werkt. Stel je eens voor dat je in het vliegtuig zit, maar je moet nog even wachten op de piloten. Die reizen naar het luchthaven toe ‘in het kader van aangepaste werktijden‘. Zou u dat pikken? Vast niet!

En waarom richt Douglas zich op de werknemer in plaats van de werkgever? Een teken van zwakte, want ik zou ook wel een uurtje later naar mijn werk willen, Maar dat kan dus niet!

Investeren in wegen blijft een belangrijk punt. ik heb als vrachtwagenchauffeur te vaak meegemaakt dat ik om ergens te komen, een gigantische omweg moest maken. Zolang de landelijke als lokale overheden dáár niet op inspringen, blijven de files aanhouden.

Met als meest schrijnende voorbeeld het doortrekken van de A4 bij Schiedam, wat meer dan 40 jaar moest duren. 40 jaar van fileleed en andere ellende, 40 jaar van schade in de vorm van tijdverlies en dergelijk. Hoe dom ben je dan?

 

Flexibele werklekken, aangepaste werktijden…Wat een wereldvreemde onzin!

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Hillechien schreef:

    of op een plek wonen zo’n 200 meter van je werk en dus nooit file problemen hebben.

  2. shivatje schreef:

    Net als hier in België op de ring niet te doen soms die file.

    Aum Shanthi

  3. corvandermey schreef:

    Files zouden voor een groot deel kunnen verdwijnen als men echt serieus werk zou gaan maken van variabele werktijden, alsmede car poolen.

Geef een reactie

