SEAT_logo_(2012).svg
VAG wacht op de klappen die komen gaan. Dieselgate speelt rond de sjoemelsoftware van de 2 liter TDI, ook wel bekend als de EA 189, waarvan er wereldwijd 11 miljoen van rondrijden! De verwachting is dat de boete de 2 miljard zal overstijgen, en dat is nog exclusief overige schadeloosstellingen.

Hier door is VAG genoodzaak om haar budgetten te herzien. Zelfs het paradepaardje van VAG, Bugatti, moet vrezen voor korting op hun ontwikkelingsbudget voor de opvolger van de Veyron, de Chiron.

Bugatti [en dus eigenaar Volkswagen] zou miljoenen euro’s verliezen op elke geproduceerde Veyron. Volkswagen heeft besloten alleen nog te investeren in zaken die essentieel zijn voor de toekomst van het concern.

Zo hoog is de nood bij de Duitsers.

Maar nu dreigt ook Seat, de Spaanse Alfa Romeo van de Duitsers, de man-met-de-bijl tegen te komen. Seat draait al jaren geen zwarte cijfers. In de afgelopen zeven jaar zorgde het merk voor een verlies van in totaal bijna 1,4 miljard euro.

En het begon zo goed in 1986 toen VAG zich ontfermde over de Spanjaarden.

Toch moeten we het nieuws, geponeerd door aldus Automotive News, met een korrel zou nemen. Er is recentelijk fors geïnvesteerd in nieuwe modellen waaronder een SUV. Seat afschrijven zou deze investeringen teniet doen.

Maar de vraag blijft hoelang Wolfsburg de rode cijfers uit Spanje blijft slikken.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s