Red Bull vs Renault

Het Italiaanse merk Alfa Romeo heeft tussen 1950 en 1985 als constructeur deelgenomen aan de Formule 1, en tot 1988 bleef het hierin ook motoren leveren. Alfa Romeo was één van de constructeurs die deelnamen aan het inaugurele seizoen van de Formule 1, dat door een van hun rijders, Nino Farina, dat jaar werd gewonnen. Juan Manuel Fangio greep de rijderstitel voor Alfa Romeo in 1951.

Na bijna dertig jaar absentie keerde het merk in 1979 terug in de Formule 1, waarna het vanaf het seizoen 1980 een volledig programma ondernam. Deze periode verliep minder succesvol voor het merk, en zij verlieten het kampioenschap na het seizoen 1985.

Motorsport.com liet weten dat een terugkeer van de naam Alfa Romeo in de sport per 2016 zeer zeker mogelijk was geweest.

Alfa_Romeo-182_T

Red Bull en Ferrari hadden gedurende hun onderhandelingen de mogelijkheid besproken om Red Bull met tot Alfa Romeo “omgekatte” Ferrari-motoren te laten rijden. Voor het marktprofiel van Alfa Romeo zou het een goede stap zijn geweest. Dat bleek een nadrukkelijke wens van Ferrari-president Sergio Marchionne.

De uitgangspositie was dat Red Bull de beschikking zou krijgen over een motor van 2015. Door de, zogenaamde, nieuwe motor zouden er dan 32 tokens mogen worden gebruikt in de krachtbron. Red Bull en Ferrari zouden bij deze de motor samen hebben ontwikkeld. Het plan kwam niet van de grond, omdat Red Bull heel [te] hooghartig eiste dat Ferrari hen een 2016 krachtbron moest geven.

Daarop werden de onderhandelingen verbroken.

En Red Bull? Die keren met hangende pootjes terug naar Renault alwaar de motor van 2016 nu het merknaam Infiniti, een luxemerk van Renault-dochter Nissan, zal meekrijgen.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Karel schreef:

    Interessante ontwikkeling:

    Elke nieuwe motorenbouwer met open armen ontvangen en de motorblok ook het gehele seizoen door verder door mogen ontwikkelen.

    Nu zeggen de totaal absurde Fia regels dat een elke doorontwikkeling vanaf Februari verboden is. Gevolg zie o.a. de Renault en Honda solexen.

    Volgend seizoen wordt met het een – tweetje Mercedes Ferrari nog saaier.
    Ongelukken.. knallen tegen/ in de vangrail ……onbesuisd rijden…. aan de drank… is ’t enige amusement. Daar kijk ik niet voor naar F1. Een dashcam doet t gelijke.

    Alpha Romeo zal op een Ferrari motorblok gefundeerde motor zijn dus krijgt Red Bull oudere motoren.

    Red Bull is nu eigenlijk al out of 2016 en alleen figurant. Dat zal niet prettig zijn en voor een ambitieus team al helemaal niet.

    Onbegrijpelijk dat ze met zoveel ing.s geen eigen motor bouwen of wachten ze op een 2.2 ltr zonder alle MGU’s van Mercedes.

    Er werken nu 80 man in hun fabriek maak er 100 van en gedaan. Er is kennis genoeg en voorbeelden. Ook tijd is in hun voordeel d.w.z. copieer eerst een mercedes en/of ferrari motor en ontwikkel vandaaruit verder.

    Werk bijv. met parts van bijv. mercedes motorblok , koop een ouder mercedes blok op enz enz.

    Merkwaardig dat Red Bull-Horner zich zo afhankelijk blijven opstellen van een motoren bouwer en die maken handig mis-gebruik van hun afhankelijkheid. Ze doen en laten nu met Red Bull min of meer wat ze willen.

  2. corvandermey schreef:

    Red Bull is alles stuk aan het onderhandelen. Nog even en ze komen met lege handen te zitten…..of een aftandse Renault-krachtbron.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s