Ayrton-Senna-JPS-Lotus-98t-Brazil-86

Van Noord-Amerika naar Zuid-Amerika. Het verminkte circuit van Mexico City naar het [voorlopig?] ongerepte circuit van Autódromo José Carlos Pace, zoals het circuit officieel heet.
En wie was José Carlos Pace?

Pace [São Paulo, 6 oktober 1944 – São Paulo, 18 maart 1977] was een Braziliaanse Formule 1-coureur die actief was in de beginfase van de zogenoemde ‘Gouden Jaren’ van de sport.

Tussen 1972 en 1977 reed de Braziliaan 73 Grands Prix voor als teams Williams, Surtees en Brabham en scoorde hierin 1 overwinning in 1975 op het circuit dat toen Interlagos heette.
Verder 1 pole position [de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1975], 5 snelste ronden, 6 podia en 58 punten.

Geen hoogvlieger zou een onwetend persoon zeggen, maar Carlos Page won hier zijn eerste en enige Grand Prix. Hij kwam om bij een helikopterongeluk in 1977. Sindsdien is de omloop naar hem vernoemd.

Van 1981 tot en met 1989 werd de Grand Prix niet op Interlagos verreden, omdat de baan compleet verouderd was.

Nog steeds is het circuit berucht omdat het veel hobbels heeft, waardoor de bodemplaten van de auto’s het zwaar te verduren hebben.
Maar de heren moeten maar werken voor hun dikke salaris, niet waar?

Lewis Hamilton is al kampioen, zoals Mercedes al in Rusland het kampioenschap voor teams won. Toch was er voldoende om voor de vechten, de tweede plaats in het kampioenschap bijvoorbeeld. Rosberg deed goede zaken in Mexico en ook in Brazilië zou een overwinning de Duitser goed doen voor het kampioenschap.

En of Ferrari echt zo’n bedreiging vormt? De Italianen hadden in Mexico voor het eerst in 180 races een nulscore behaald. Tevens lijken ze zich meer op 2016 te richten, maar dat doet Mercedes natuurlijk ook.

Renault is al met 2016 bezig, maar tot nu toe lijkt het [weer] nergens naar.

En Max Verstappen? Die werd min of meer bevestigd voor 2016, samen met Carlos Sainz jr. voor volgend jaar bij Toro Rosso. Aldus Franz Tost.

Laten we van team tot team bekijken hoe ze het deden op het circuit van Interlagos:

Mercedes:
In Austin was er al een lichte botsing tussen de twee in bocht 1 bij de start. En ook in het zwoele Brazilië leek het erop dat beide Mercedessen elkaar aantikten, maar ditmaal zat er nog een streepje lucht tussen de wereldkampioen en zijn teamgenoot.

Mercedes leek tijdens de race de twee bewust uit elkaar te houden. Hamilton werd verzocht om toch op zijn banden te letten, of had de Brit een ander probleem? Pas veel later duidde het erop dat de Brit zijn bodemplaat mogelijkerwijs stuk had gereden.

Vervolgens bleken de achterblijvers een lastig te nemen horde. Hamilton had moeite met inhalen, volgens hem was het onmogelijk. Maar Max Verstappen liet het tegenovergestelde zien.
Toch zat de Brit weer binnen de DRS-zone van zijn teamgenoot. ‘Ham’ had eerder al aangegeven graag in het land van zijn idool te willen winnen.

Hij droeg zelfs een replica van Ayrton Senna’s helm.

Hoe zat het ook alweer met die –overigens ronduit achterlijke- regel van de FIA omtrent helmen?

Nico Rosberg [P1] reed van pole naar finish. Maar altijd met de dreiging van Hamilton en Vettel op de loer. Met deze overwinning is de P2 in het WK een zekerheidje voor Nico en Mercedes.

We zijn benieuwd of de twee in de volgende Grand Prix voluit mogen racen.

Red Bull:
Kvyat hield de eer hoog voor Red Bull in Brazilië. De Rus werd eerder nog genoemd als degene die plaats zou moeten maken voor Verstappen, maar met de oude Renault-motor reed Daniil weer in de punten met een P7.

Ricciardo [P11] profiteerde naar eigen zeggen niet van de nieuwe Renault-motor.

Het krachtbron dat volgend jaar als Infiniti zal worden gerebadged bleek zelfs slechter dan de motor die tot dan werd gebruikt. Doordat Daniel door Maldonado van de baan werd gedrongen, moest de ‘Aussie’ al vroeg pitten en was een goed resultaat geheel verkeken.

De gifbeker voor Red Bull en Renault lijkt nog halfleeg te zijn…

Ferrari:
Räikkönen klaagde al snel over gebrekkige grip van zijn SF15T in de beginfase van de race. Kimi klaagde de gehele race over van alles en nog wat…Die man had zijn stoel beter kunnen inleveren en wat anders gaan doen.

De ‘Iceman’ was behoorlijk uncool in Brazilië. Al liet hij zijn teamgenoot zonder al te veel drama voorbij. Toch nog een P4 voor de Fin.

Vettel was Vettel…altijd proberen om een plekje verder te komen. Andermaal een podium, en weer derde achter de Mercedessen. Wel hadden beide coureurs last van hun nek, aangezien ze leunden op de cockpitrand.

Alonso brazil 2015_2

McLaren:
Fernando Alonso [P16] begon niet al te gemotiveerd aan de race. Weer problemen en gebrek aan power van de Honda-motor..pardon GP2-motor, die eerder de Spanjaard lieten zonnen tijdens de Q1. Het internet plofte daarop van de trucagefoto’s met de hashtag #placesalonsowouldratherbe.

Jenson Button [P15] had geen betere race qua performance, maar kan voldoening scheppen uit het feit dat hij weer zijn teamgenoot versloeg.

Williams:
Bottas had een straf te pakken, maar wist dat al bij de start ongedaan te maken door direct van P7 naar P5 te stormen ten koste van Kvyat en Hülkenberg. Meer zat er helaas niet in voor de Fin, die overigens moeite moest doen om zijn landgenoot weer eens te ontwijken in de Senna-S.

Massa had een mindere thuisrace. De Braziliaan vliegt doorgaan over de baan, maar dit keer niet.

Sterker, Felipe werd onderzocht want zijn bandenspanning zou niet conform de regels zijn. Net als Mercedes in Monza weer een hoop gedoe, wat niets met racen te maken heeft.
Een P8 was alles wat er in het vat zat. Massa sprak voor het weekeinde al over een pensioen na 2016 en een verhuizing naar zijn geliefde Florida.

Niet te vroeg, naar onze mening.

Toro Rosso:
Over Carlos Sainz jr. kunnen we kort zijn. Al snel na de start moest de zoon van de rallylegende zijn STR10 aan de kant zetten wegens geen vermogen, nadat hij al uit de pitsstraat was gestart.

Max Verstappen had weer eens een paar ‘ouderwets lekkere move’s’ op de baan. Die op Perez was retestrak!

Op Twitter lazen we veel steunbetuigingen voor Max, die volgens de internationale fans in een betere auto hoort te zitten. Helemaal mee eens.

En terwijl Hamilton klaagde, liet de jonge Nederlander zien dat je heus wel kunt inhalen op Interlagos. Een puntje [P10] was een mooie beloning, zeker met de betere auto’s van Lotus en Force India om zich heen.

Ook behaalde Verstappen voor de zesde keer op rij punten, wat meteen een record is voor een coureur van Toro Rosso. Dus zelfs Vettel deed dat niet in zijn periode bij STR! Machtig!

Force India:
Sergio Perez [P13] kwam vermogen tekort op het rechte stuk. De een na de ander kwam voorbij zonder dat ‘Checo’ er iets aan kon doen.

Hülkenberg verging het nu eens beter. Geen pech, geen botsing. Gewoon de auto naar huis rijden en met een nette P6 puntjes bijeen gesprokkeld.
Daarmee is de zesde plaat in het kampioenschap voor team zeker. Teambaas Mallya mag de Duitser wel een bloemetje sturen.

sc braxil 2015

Lotus:
Pastor Maldonado [P12] verviel weer in zijn oude minpunten. De klok kan weer op nul worden gezet. In Mexico ging het ook al bijna mis.
Maar zijn gevecht met Nasr vanaf ronde 55 was het bekijken zeker waard. En Verstappen kwam hem heel mooi en zonder kleerscheuren voorbij. Dat was in het verleden wel eens anders bij de Venezolaan.

Romain Grosjean beleefde een moeilijk weekeinde met de aanslagen in zijn land nog vers in het geheugen. Gelukkig gaf diens E23 nu geen problemen. Romain had zijn gevechten op de baan en kon in de slotfase zich heel mooi naar voren rijden tot een P9.

Iets wat de Fransman in zijn GP2-tijd al vaker deed.

Sauber:
Felipe Nasr [P14] reed zijn longen uit het lijf, maar de Sauber is geen Ferrari. Laat staan een Mercedes. Vanaf het moment dat Felipe werd gepasseerd door Pastor ging het slechter en slechter voor de thuisrijder.

Teamgenoot Ericsson [P17] was volslagen onzichtbaar. Althans wij hebben hem niet gezien behalve bij het lappen. Een mindere race voor Sauber.

Marussia:
Will Stevens [P18] begon dit jaar zo goed, maar gaandeweg bleef oud-collega Roberto Merhi wel progressie boeken. De Spaanse ‘gratis-rijder’ bleek net zo snel of sneller te zijn dan de Brit.
Zo staat het dus niet vast dat Will Stevens in 2016 ook in een Manor zit.

Met een aantrekkelijk pakket per 2016 heeft Manor alle redenen om rustig rond te kijken voor én betere coureurs, die ook nog een zak geld bij zich hebben.
Alexander Rossi reed naar P19, maar zal niet rijden in de laatste race van dit seizoen.

Wat ons betreft heeft de Amerikaan een prima visitekaartje afgeven. Stevens kon zich nooit van hem losrijden.

Maar of we Rossi volgend jaar weer in een auto zien? Als hij geld heeft, dan wel. Anders niet.

 

Eerder verschenen door dezelfde auteur in GPPits.net

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s