cosworth-V8

Naar aanleiding van de motorensoap rondom Red Bull wilden FOM-baas Bernie Ecclestone en FIA-president Todt een universele motor voor de sport introduceren. Het plan werd echter verworpen. Maar wat was het idee achter dit plan?

De reden voor een universele F1-motor was simpel: een standaard, maar competitief blok, dat voor ieder team beschikbaar zou zijn tegen een relatief lage prijs. Vooral een hersenspinsel van Bernie Ecclestone.

Bernie trok zijn lessen uit de problemen voor Red Bull en Toro Rosso die maandenlang in een soap verwikkeld waren rondom een motor voor het 2016-seizoen en hoe Mercedes en Ferrari op hun strepen stonden.

Echter, de Formule 1-commissie waarin alle teams zijn vertegenwoordigd verwierp met een meerderheid het plan.

Maar niet zonder dat er verbeterpunten werden beloofd. Zou zullen Mercedes, Ferrari, Renault en Honda uiterlijk 15 januari met een tegenvoorstel komen. In ieder geval wil men kijken naar een leveringsgarantie voor elk team op de grid, en zullen de kosten drastisch oplaag moeten.

Tevens zouden de motoren een stuk eenvoudiger worden. Een logisch voortvloeisel uit het streven om de kosten te verlagen.

Helemaal afgeschoten is het idee van een universele klantenmotor van een onafhankelijke fabrikant overigens niet. Indien de plannen van de huidige motorenleveranciers in de ogen van de FIa onvoldoende zijn, zou men alsnog een tender willen uitschrijven.

GP2_Bruno_Senna_2008_GP2_Silverstone

Tenminste Advanced Engine Research [AER] en Ilmor Engineering hebben aangegeven interesse te hebben in het leveren van een goedkopere ‘standaardmotor’. Het Britse AER moeten we kennen als motorleverancier van onder andere de GP3 Series, de Indy Lights en de LMP1-teams van Rebellion en ByKolles.

Ilmor Engineering is natuurlijk al een stuk bekender. Eerder werd het bedrijf van Mario Illien betrokken door Red Bull Racing om de problemen met de Renault-motor te verhelpen.

Ook Cosworth, dat van 2010 tot en met 2013 voor het laatst als motorleverancier actief was in de Formule 1, werd lange tijd genoemd als mogelijke motorleverancier vanaf 2017. Maar zij vinden de turbo-V6 te duur om te ontwikkelen. Anders gezegd, ze zouden voor het gestelde verkoopprijs geen competitieve motor kunnen leveren.

Tot slot de Franse Mecachrome, die we kennen als de bouwer van de Renault-blokken in het Mansell/Prost/Senna tijdperk. Vanaf 1998 leverde het onder haar eigen naam motoren, terwijl het in 1999 en 2000 voor Supertec motoren prepareerde en ontwikkelde. Thans is het bedrijf het bekends als hoofdleverancier voor de GP2.

Behalve dat Mecachrome altijd een nauwe relatie met Renault heeft onderhouden en dat nog altijd doet, heeft het ook onderdelen geconstrueerd voor andere motorfabrikanten.

Volgens directeur Jean-Charles Raillat is men zelfs in staat ‘binnen zes maanden‘ een krachtbron te produceren die aan alle wensen van de FIA voldoet.

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s