shirish karale

Uw scribent was aan het ‘zappen‘ op Youtube en kwam opeens een reportage tegen over een Indiase Lotus 7. Overal ter wereld is de creatie van wijlen Colin Chapman gekopieerd, dus eigenlijk hoefde ik niet zo verbaast te reageren.

Maar deze Chinkara Roadster 1.8S is toch een opmerkelijke auto vergelijken met bijvoorbeeld ‘onze’ Donkervoort.

Deze kloon is werkelijke een samenraapsel van diverse auto’s, die in India gemaakt worden. Zo konden de kosten laag worden gehouden. Desondanks zou de auto zijn ontworpen en gebouwd volgens Duitse standaarden, wat wel klopt want de mede-oprichter Guido Bothe van Chinkara is een naar India geëmigreerde Duitser…

Deze heeft zijn vrouw, Shama Bothe, geholpen om haar ‘droom’ van een eigen auto te realiseren. Als dat geen echte liefde is.

Erg geavanceerd is het allemaal niet, zeker niet met een Standard Herald als basis en diverse onderdelen van de Maruti 800. De remklauwen ogen verschrikkelijk lomp [zie video] en het stuur ligt tussen de knieën van de bestuurder die toch een gemiddelde lengte heeft.

In het filmpje moet de bestuurder zijn linkerschoen uit doen, want er is anders geen ruimte om de koppeling te bedienen. Duitse maatstaf? Ja ja…

Als het een eigenbouw zou zijn geweest, dan was het nog acceptabel geweest. Maar Chinkara profileert zich als een heuse ‘mega-fabrikant‘ van onder meer quads [een model], een buggy, twee types speedboten en zelfs een gyrocopter.

chinkara_1c

Dan valt de auto best tegen, en ik was al niet tevreden over een Britse Dutton die ik ook van nabij mocht bekijken. Zeker als de auto 7,5 lak oftwel 750.000 roepies moet kosten. Omgerekend is dat ongeveer 10500 euro!!!

Nogal een hoog bedrag en echt veel Chinkara Roadsters rijden er dan ook niet rond in India.

Als krachtbron werd er gekozen voor een Isuzu viercilinder van 1800 cc met 116 pk, met een vijfbak. En hoewel de topsnelheid beperkt blijft tot 187 kilometer per uur, sprint de Chinkara Roadster binnen zeven seconden vanuit stilstand naar de honderd.

Dat laatste is niet zo moeilijk, want de Roadster weegt krap 750 kilogram.

Wel staat de Chinkara Roadster erg hoop op haar pootjes, maar dat heeft meer met de erbarmelijke staat van het wegennet in India te maken. Of de auto nu nog wordt gemaakt, kon ik niet meer achterhalen.

De Roadster wordt al sinds 2004 gebouwd, en er worden nog altijd Quads van Chinkara’s aangeboden. Dus het merk lijkt nog wel actief?

Maar de website oogt nog steeds alsof het in de late jaren 1990 is gemaakt.

Meer info: http://www.chinkara.co.in/

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s