e-bike elektrische fiets KTM

Heeft u ook zo lekker gefietst gisteren [8 februari]? Ik heb een echte autoliefhebber, maar ik ben vooral een pragmatisch mens. Dus dat afstandje tussen huis en werk wordt meestal per fiets afgelegd.

Van een beetje regen word ik doorgaans niet al te zeikerig, maar die harde windstoten van de laatste weken hebben mij aan het denken gezet.

Eigenlijk is dat weertype een uitstekende promotor gebleken voor de elektrische fiets. Vooral toen ik na de gedane zware arbeid mijzelf een hernia fietste en een middelbare man mij voorbij kwam stuiven op een dergelijk ‘Solex-van-de-21ste-eeuw‘.

Snorscooter

Gek eigenlijk. Een kleine twee jaar geleden zou ik hebben gebruld om een snorscooter, het liefst eentje met een viertaktmotor.

Maar scooter zijn te lomp en te zwaar. Je moet ze daardoor altijd buiten laten staan, kwetsbaar en dus overgeleverd aan het zuurstofverspillende dievengilde. Nee, dan zo’n E-bike. Iets zwaarder dan een gewone fiets, maar voor een man als mij is het te doen om dat ding de kelder in en uit te tillen.

Ben ik nu verloren? Eerder was ik zeer lovend over de Tesla Model S en dan met name de P85D, en nu heb ik liever een E-bike dan een snorscooter met een leuke plof in de uitlaat. Dan kom ik toch weer terug op mijn pragmatisme van eerder.

E-bike

Een snorscooter vereist vaak een verzekering, kentekenplaatje met de bijhorende sores. Ondertussen wordt de elektrische fiets steeds goedkoper.

Op de site van de ANWB kunt u kiezen uit maar liefst 178 E-bike’s!

Elektromotor_Prius

Wanneer je een e-bike wil aanschaffen heeft u de keuze uit drie typen motoren. Zo is er de voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor. Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Voorwielmotor

De voorwielmotor voor de elektrische fiets lijkt veel op de oude Solex, maar heeft ook diens nadelen. Zo is de ondersteuning minder krachtig en zeker als men in heuvelachtig gebied rijdt, vallen de voordelen van elektrisch fietsen snel weg. Een groot voordeel is dat dit type E-bike vaak veel goedkoper is. Dus als u dagelijks een afstand van ca. 10 kilometer moet overbruggen en niet of nauwelijks heuvels of bruggen hoeft te bedwingen, dan is een fiets met een motor in het voorwiel iets voor u.

Middenmotor

Schijnt zeer storingsgevoelig te zijn. Vooral omdat de ketting zwaar belast wordt, want weer gevolgen heeft voor de versnellingen van de fiets. Verder is dit type vrij duur en daarmee alleen geschikt voor mensen met diepe zakken of die echt flinke [woon-werk]afstanden afleggen.

Het grootste voordeel van deze motor is dat deze niet het wiel aandrijft, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trapervaring en wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren.

Achterwielmotor

Dit type geeft de berijder -het gevoel van- een duwtje in de rug. Een zeer prettige ervaring, zeker als er veel wind staat of men een flinke helling moet bedwingen. Een E-bike met achterwielmotor is daartoe veel beter uitgerust.

De achterwielmotor heeft één belangrijke beperking, een gesloten kettingkast met naafversnelling kunt u wel vergeten. De keuze valt dus automatisch op de derailleur, welk heel wat meer onderhoud vergt. Tevens is het vervangen van het achterwiel geen klusje meer om zelf uit te voeren.

De toekomst ziet er steeds pragmatischer uit. Nu alleen de gemiddelde prijzen verder omlaag…

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

