Cosworth_DFX_engine
Henk Jonkhoff is een van onze lezers en had de volgende vragen over de motor van een F1. Wij hebben getracht zijn vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Vraag: De F1-motor is het duurste onderdeel van de auto. Zijn die kosten nog onder te verdelen in blok, krukas, zuigers etc. En wat weegt een F1-motor zonder versnellingsbak?

Antwoord:

Nou, Henk. Dat zijn eigenlijk twee vragen…maar vooruit. We beginnen met de makkelijke vraag, het gewicht.

Al jaren schommelt het gewicht [eigenlijk massa, gewicht kan variëren onder invloed van gravitatie, FR] van de motor zonder bak rond de 95 kilogram. Dat komt doordat de FIA zeer strenge en specifieke regels heeft gemaakt voor de bouw van een motor. En de techneuten van de FIA baseren hun nieuwe configuratie deels op de vorige.

Deels ook omdat de regelmakers willen voorkomen dat de fabrikanten ongelimiteerd met geld gaan smijten, waardoor een goede motor niet meer te betalen is. De problematiek rond de nieuwe turbo-V6 heeft al laten zien dat dat volledig is mislukt.

Zo ligt de plaatsing en hoek van de krukas vast. Zodoende heeft niemand een motor met een extreem hoog of laag geplaatste krukas. Ook de boring van de cilinder ligt vast, dus kunnen we wel stellen dat de V6 nauwelijks lichter is dan de V10 van 2006.

Het scheelt maar vier cilinders, terwijl het V6-blok ook nog steviger is omdat het meerdere Grands Prix mee moeten kunnen gaan.

Het tweede deel is lastiger. De motorfabrikanten zullen dit absoluut geheim willen houden en zeker dergelijke specifieke zaken. De teams zouden wel eens gaan klagen of heronderhandelen, als blijkt dat een F1-krukas krap over de ton [100.00 euro] moet kosten.

De kosten van andere onderdelen worden wel onthuld, zoals een achtervleugel voor 130.000 euro of een stuurwiel dat 50.000 euro mag kosten. Maar een 100k euro voor een krukas kan kloppen. Zuigers zullen rond de 50.000 euro per stuk liggen.

Maar weet dat het tegenwoordig goedkoper is dan in de tijd van Senna en Prost, toen de teams voor elke sessie een andere motor inbouwden. Die dingen waren vederlicht, hels en gingen om de haverklap stuk. Men zocht toen ook veel meer de grens op.

Maar de gemiddelde fan zal het weinig uitmaken of een team tien motoren of dertig motoren per seizoen gebruikt. Men wil toch wel geluid en strijd op de baan en dat is wat we nu het meeste missen…

Honda_HR2_engine_Honda_Collection_Hall

Heeft u ook een vraag over de Formule 1? Laat het ons weten, we zullen graag uw [en onze] kennis uitbreiden!

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s