Ayrton-Senna-JPS-Lotus-98t-Brazil-86

Twee jaar geleden hadden wij al geschreven over de nutteloosheid van de Fuel Flow-meter. Nu is men bij Renault ook al wakker en willen ze bij monde van Technisch Directeur Cyril Abiteboul, dat de sport af stapt van de restrictor.

De Formule 1-auto’s mogen volgens de huidige reglementen maximaal 100 kilogram brandstof per race verbruiken, terwijl het verbod op bijtanken tijdens de races nog altijd van kracht is.

Mercedes is tegen het opheffen van de limiet, maar Renault staat een vrijere keuze van de hoeveelheid brandstof die een auto per race mag verbruiken voor.

Abiteboul tegenover de Britse Autosport: “Eén van de zaken die de populariteit van de Formule 1 bedreigen, is als we de sport proberen te combineren met de langeafstandsracerij.”

Endurance gaat over efficiëntie en de taak om zonder problemen zeer lange afstanden af te leggen. De Formule 1 gaat over korte sprintraces, waarin men constant op de grens van het maximale zit.”

Dat is nu inderdaad niet het geval. Mensen denken dat de Formule 1 vooral om brandstof besparen gaat, wat de coureurs hindert om voluit te kunnen racen. Tevens komt het volledige pontentieel van de turbo V6-motor nooit tot ontplooiing.

Want het is eigenlijk fantastisch dat men uit zo’n kleine cilinderinhoud, zo gruwelijk veel vermogen heeft weten te winnen terwijl de motor ook nog meerdere races meegaat. Een groot verschil met de ‘vuurspuwende draken’ uit de eerdere turbo-jaren…[die stiekem veel leuker zijn!]

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s