circuit_zandvoort (1)

Als autosportliefhebber in Nederland moet je een keer hebben meegedaan aan het zogeheten ‘vrij rijden’. Daarvoor kan men terecht op het Circuit Park Zandvoort. Uw scribent toog erop uit om weer een item van zijn ‘bucket-list‘ af te strepen.

Door omstandigheden kon ik de drukte in Rotterdam ontlopen, alwaar de marathon werd gehouden. In al die jaren ben ik maar een of twee keer wezen kijken; niets voor mij dat geren. Dus op naar de kust van Zandvoort!

Wat is Vrij Rijden?

Simpel gezegd; rijden met je eigen [race]auto op een circuit. Dat kun je in je eentje doen, of je boekt een instructeur van Rensportschool Zandvoort [RSZ], de oudste raceschool van Nederland, die je wijst op de fijne puntjes om het circuit beter te ronden. En meteen leer je meer over bijvoorbeeld stuur- en remtechnieken of hoe je bochten moet aansnijden.

Dat heb ik niet gedaan, want mijn eigen Volkswagentje Polo had maar 55 peekaa…of eerder 45 pk. Teven had ik al honderden rondjes gereden op het circuit…achter computer.

De ervaring

Het rijden was een hele belevenis, want achter de computer voel je de hoogteverschillen en G-krachten niet. De Polo stond wel op redelijk breed rubber, maar ik wilde ook graag heelhuids en zonder schade thuis komen. Dus ik heb niet gepusht en remde bijvoorbeeld netjes en rustig af voor de bochten.

Ik was in mijn groep, Toer 9, zowat de enige die onder de 110 pk zat. Maar het ging mij niet om de rondetijden, doch puur plezier hebben met je auto. Hard rijden zonder de angst voor flitspalen. Dat werd eerder ‘angst’ voor pijlsnelle deelnemers…hahaha!.

vrij rijden zandvoort

Maar de mensen langs de baan, de marshals, letten zeer goed op dat men elkaar respecteert. Inderdaad heeft niet iedereen op de baan de beschikking over een snelle auto en kunnen er forse snelheidsverschillen zijn. Goed in de spiegels kijken en op de vlaggen van de marshals lette, is zeer aan te bevelen!

Rijden op een circuit is veiliger dan op de openbare weg, maar nooit zonder risico. Daarom is een helm verplicht!

Voorwaarden

Gek genoeg is een APK-gekeurde auto niet verplicht, maar dat is weer logisch als men bedenkt dat een raceauto niet op de openbare weg komt en dus geen APK-plicht heeft. Dat geldt ook voor zelfgebouwde trackday-auto’s, die ook zag op Zandvoort.

De auto moeten over werkende remlichten beschikken. En geen lossen spullen in de auto, maar dat is logisch.

Geluid, maar dan?

Uw auto mag niet teveel geluid maken! Voor Zandvoort geldt 92dB als maximale geluidsnorm. Eigen behoorlijk achterlijk naar mijn mening. Want op het circuit mag je zo hard mogelijk rijden, doch is de geluidproductie beperkt? Het is toch een autosportcircuit?

Ik schreef er –inmiddels alweer– drie jaar geleden al over in het column; “Vrijheid van recreatie“.

 

copyright by F.J. Rein

Hoe heeft het zover kunnen komen dat een bepaalde groep wereldvreemde mensen de politiek heeft kunnen bewegen, dat het circuits verbood het gehele jaar lekker racefestivals of evenementen te organiseren waar een beetje geluid bij vrijkwam? (..) Vooral omdat die personen, die zo tegen dat geluid zijn, vaak slechts een paar jaartjes wonen in de buurt van het circuit. M.a.w. wisten ze dat ze in de buurt van een racebaan zouden wonen.

Helaas hebben ‘dat soort mensen‘ nog steeds de overhand…Tja.

Video

Ik heb drie video’s weten te ‘destilleren‘ uit het dagje Circuit Park Zandvoort, plus een hele riedel foto’s. Deze zal ik plaatsen op de blog! Alvast een ‘overview’-video van de dag!

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

