IMG_0018

Uw scribent woont al jaren in het deelgemeente Overschie, dat bekendheid geniet doordat het doorklieft wordt door de A13 richting Den Haag, knooppunt Kleinpolderplein en de A20. Al die jaren is het ‘vaste prik‘ dat het verkeer van of naar Den Haag/Utrecht of Spijkenisse rond Kleinpolderplein…

Veel is daar niet voor nodig. Een paar auto’s of vrachtwagens op elkaar en er ontstaat meteen files die zich kunnen uitstrekken tot Delft, Schiedam of Capelle ad IJssel. Ook het openen van de Giessenbrug op de A20 of de Brienenoordbrug op de A16 is niet echt bevorderlijk voor de doorstroming.

De Giessenbrug, een complex van drie basculebruggen over de Delfshavense Schie stammend uit 1970 en omvat twee naast elkaar gelegen basculebruggen in de A20 en een basculebrug voor lokaal verkeer in de Giessenweg.

En dan heb ik het nog niet gehad over het zinloze trajectcontrole waarbij de ene richting 80 moet rijden, maar de bestuurders in de tegenovergestelde richting 100 kilometer per uur mogen rijden.

Op 3 mei jongstleden kwam daar technisch achterstallig onderhoud erbij…achterstalling onderhoud van de Giesssenbrug waardoor, vanwege een storing met de slagbomen, het verkeer moest worden omgeleid.

Aanvankelijk ging het alleen om de slagbomen, maar nadere inspectie wees uit dat er schade was aan de betonnen vloer onder het bewegingswerk. Een rem werkte niet naar behoren en het brugdeel kwam met een te hoge snelheid neer. Dat is natuurlijk niet van de ene op de andere dag gebeurd.

IMG_0031

Ik voelde al nattigheid toen ik voor mijn werk terugkeerde uit België en al ter hoogte van de Brienenoordbrug met vertraging werd geconfronteerd. Ik verliet via afslag Kralingen [A16] de snelweg en hoopte via Kralingse Bos en de Bergweg vlot terug te rijden.

Tevergeefs.

Al wist ik mijn sluipweggetjes en kon ik ver komen, over het resterende stukje van amper 2,5 kilometer deed ik meer dan 45 minuten. Dan vraag je je het af hoe het kan dan men zoveel geld ophaalt via de wegenbelastingen, en er toch een dergelijk ‘derdewereldtoestand‘ mogelijk is.

De ruit van Rotterdam had al 10 jaar geleden gemoderniseerd moeten worden, maar als u weet dat men er 40 jaar over deed om de A4 eindelijk door te trekken. En de doorvaarthoogte van de Giessenbrug kan best worden verbeterd, want telkens het verkeer op de A20 tot staan brengen is geen goed alternatief, wel?

We hebben het over een kruispunt waar er gemiddeld 130.000 auto’s en vrachtwagens over rijden in beide richtingen. Per dag!

Maar nee, er is ‘te weinig’ geld voor gedegen onderhoud klinkt het op het stadhuis aan de Coolsingel. Ondertussen betalen de mensen in Overschie de prijs wel, als die Giessenbrug weer eens kapot is.

En ondertussen weet men tot op de dag van vandaag niet hoe het kan dat de brugrem niet werkte…Serieus? Ik pakte mijn camera en legde op mijn -typische- wijze het gebeuren vast.

Meer foto’s kunt u bekijken via mijn fotoblog.

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

