spyker fabriek

Hoewel we al eerder politieke zaken hebben gemeld, gingen deze voornamelijk over de domheid van diezelfde politici. Maar de Brexit is een paar andere mouwen…

Weinig mensen in het westen die niet weten wat de ‘Brexit‘ is of wat het inhoud. Maar dat wisten de Britten zelf echter niet getuige de cijfers van Google, die onthulden dat veel eiland-bewoners op zoek gingen naar informatie over de EU en de gevolgen van een Brexit.

Dat zou grappig zijn, als het niet zo treurig is.

De uitslag van het referendum heeft in ieder geval voor veel onrust gezorgd. Ook in de autobranche. Hoewel de meeste Britse merken inmiddels in buitenlandse handen zijn, wil dat zeker niet zeggen dat de VK niets meer voorstelt op de wereldkaart van de auto-industrie. Van de 20 grootste autofabrikanten hebben er 18 een aanzienlijke basis in het Verenigd Koninkrijk.

Naast Jaguar Land Rover die nu in handen zijn van het Indiase Tata Motors, Mini en Rolls-Royce [BMW] en Vauxhall [Opel] hebben we het ook over Toyota, Honda en Nissan.

Met name de Japanse merken dragen jaarlijks miljarden bij aan de economie van het eiland met hun omvangrijke fabrieken. Bijna 80 procent van de productie gaat naar wat de Britten ‘het continent’ noemen, dankzij de open toegang tot de Europese markt.

Dat hetzelfde continent door hen wordt verafschuwt, is bijna gelijk aan het weggooien van een overheerlijk avondmaal.

EU Parliament Session in Strasbourg

Immers zullen de importbeperkingen weer om de hoek komen kijken, indien de EU de VK gelijk schakelt aan de VS of China. Een heel normaal en logisch proces, al zullen de Britten bedingen om een heffingsvrije toegang tot de EU, iets waar voor de meeste fabrikanten veel van afhangt.

Maar dat is een onmogelijke spagaat; Wel de lusten, maar niet de lasten. Daar zal Brussel nooit aan meewerken. Noorwegen komt er het dichtst bij, maar die betalen jaarlijks wel 800 miljoen euro zonder dat ze inspraak hebben in de EU. Iets waar Boris Johnson en Nigel Farage hun achterban niet hebben verteld.

Zo zouden het Verenigd Koninkrijk eigenlijk nog slechter af zijn dan nu. De reden waarom Boris Johnson nu opeens aarzelt om artikel 50 te activeren. Raar voor iemand die zo anti-EU was.

Toyota heeft gereageerd in een memo voor de pers dat ze verwachten dat hun auto’s 10% duurder worden nu de Britten besluiten de EU vaarwel te zeggen. De Japanse autofabrikant zal dan óf de prijzen moeten verhogen óf de productie goedkoper moeten maken. Dat laatste betekent natuurlijk onherroepelijk ontslagen.

En dat is nog maar één fabrikant.

Maar er is ook een keerzijde voor de overige EU-landen. Volgens de Financial Times is Duitsland goed voor een totaal van 820.000 voertuigen in de VK. Of Frankrijk dat een aanzienlijk aantal Peugeots 508 afzet in Hull. Ook voor hen is de Brexit dus een belangrijk thema en kan een moeizame onderhandeling serieus geld kosten.

Het zal nog lang onrust blijven…

bron(nen): Financial Times, Quote en Telegraph.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s