Franky_TNT_PostNL

Uw scribent heeft er ook mee te maken gehad om zijn beroep als vrachtwagenchauffeur te mogen blijven uitvoeren. Code 95, een bureaucratisch monster dat alle transportbedrijven op de kosten jaagt en chauffeurs zonder een vaste betrekking tot wanhoop drijft.

Maar wat is code 95 precies?

Code 95 is een aanduiding voor bijscholing waarin chauffeurs zowel theoretisch als in de praktijk getest op hun vakbekwaamheid, en het is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken. Dit is geregeld in de Richtlijn Vakbekwaamheid. Met andere woorden, het geploeter voor het vakdiploma Vrachtwagenchauffeur wordt door ‘Brussel’ in één streep met de rode potlood teniet gedaan.

De doelen konden niet vager zijn. Zogenaamd dient code 95 de uitstoot van CO2 te verminderen en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.

Met deze richtlijn wil men ook in heel de Europese Unie de vakbekwaamheidseisen gelijk getrokken hebben. Zowaar een achterlijk streven, want waarom niet alle belastingen in de EU-landen gelijk getrokken? Of bijvoorbeeld –als we het toch over het verkeer hebben– de rijbewijs-B motorfiets?

Men zou het ook kunnen opvatten alsof alleen vrachtwagen verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van CO2. En waarom moeten alleen de vrachtwagenchauffeurs herscholing volgen? Er rijden volgens ons nog veel meer automobilisten rond en die zorgen voor veel meer brokken.

Videostill van Youtube

Videostill van Youtube

Nu blijkt dat 65 procent van de vrachtwagenchauffeurs nog niet de vijfendertig uur verplichte bijscholing gedaan. Chauffeurs die de bijscholing niet succesvol afronden voor 10 september, lopen kans op een boete van 800 euro.

65 procent, dat zijn heel wat bedrijven…maar de degene die deze onzin heeft verzonnen, heeft vast wel –dus niet– nagedacht over de chauffeurs die als uitzendkracht werken? Veel uitzendbureau’s peinzen er niet over om op te draaien voor de nascholing, waarvan de kosten kunnen op lopen tot wel 1100 euro! Hoe moet je dat dan betalen als ‘flexwerker‘?

Met zulke kosten is het ook niet raar om te bedenken dat sommige bedrijven nog tientallen mensen moeten laten bijscholen. Gecertificeerde rijscholen kunnen de vraag nu al niet aan, dus enkele chauffeurs zullen buiten de boot vallen.

Niet dat de Inspectie Leefomgeving en Transport [ILT] coulant zal zijn. Integendeel, ze zullen streng controleren na 10 september 2016. Dat is ‘fijn‘ als je als chauffeur al moet ‘vliegen’ naar de klanten, en dan wordt je door een overijverig ambtenaartje aan de kant gehouden. Alsof dát geen geld kost?!

De transportsector, al volledig uitgeknepen, belast met een miljoenmiljard regeltjes en door iedereen verguisd. En toch vind ik het rijden op de vrachtwagen een van de mooiste banen en hoop ik nog veel veilige kilometers te mogen maken.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s