Chevy Small Block V8

Hoewel een auto genoeg heeft aan vier –of in geval van BMW drie– cilinders, is het als autoliefhebbers net even leuker rijden met een dikke motor onder de kap. Wij bekeken de mogelijkheden met een klein budget.

Nu is een klein budget een [zeer] persoonlijk perspectief, maar we moesten nu eenmaal een grens trekken. Ook qua motorconfiguratie hebben we een norm gesteld; het krachtbron moet het liefst acht cilinders tellen vanwege het mooie geluid.

Maar als het vermogen boven de 300 pk zit, zullen we er niet moeilijk doen over het aantal cilinders. Want als liefhebbers houden we ook van opschieten.

Dit leverde drie categorieën, met ieder een eigen top 3, op.

Tot 15.000 euro

Toegegeven. Voor dit bedrag kun je ook een nieuwe auto kopen. Maar zal een [instapper] Renault Clio 1.2 je net zo veel rijplezier geven, als bijvoorbeeld een 343 pk krachtige BMW M3 Coupe van 2003?

Zeker als je net zoals ondergetekende vooral met de fiets naar het werk gaat. Dan vallen de kosten best mee, mits je rond de 7500 kilometer per jaar blijft.

Andere mogelijkheden? Wat dacht u van een Lexus GS 300h uit 2008? Japanse perfectie met bijna 300 pk. Het scheelt vier paardjes onder de kap. Ondergetekende kon zelf ervaren hoe krachtig deze luxe-Toyota kan optrekken en het smaakte zeker naar meer!

Lexus_GS_300_Matador_Red

Of misschien ben u niet zo van de risico’s, en wilt u vooral een betrouwbare techniek? Op het internet vonden we deze Infiniti FX 35, die met hakken over de sloot voldoen aan onze verwende eisen. De auto is van 2006 en heeft een automaat.

Met 301 pk voldoet deze ‘luxe-Nissan’ nog maar net. Al moeten we afwachten wat daarvan overblijft bij een massa van 2015 kilogrammen. Ook een leuk alternatief is de Nissan 350Z. Voor ca. 13.000 euro krijg je een heuse sportwagen, maar helaas geen V8 en ook maar slechts 280 pk…

Tot 10.000 euro

Voor dit bedrag een Porsche rijden? En dan ook nog een redelijk recent exemplaar? Dat lijkt onmogelijk, maar niet als u bereid bent het begrip/merk Porsche ‘breed’ te bekijken. Letterlijk wel te verstaan. We hebben het dan ook over een Porsche Cayenne. Puristen moeten nog steeds niets hebben van de SUV, maar voor ons telt alleen de duw in de rug dankzij 340 pk. We hebben het dan wel over een auto van 2320 kilogram en een verbruik van 1 op 5…

Ook een Chrysler 300C 5.7 V8 heeft een verbruik van 1 op 5 en eveneens levert zijn V8-krachtbron 340 pk. Doch zet de Amerikaan 1815 kilogram op de weegschaal. Vreemd genoeg is de SUV van Porsche desondanks gewoon sneller.

Tot 5000 euro

Geloof het of niet, maar voor rond de 5000 euro zou er een puur Britse auto met bijna 400 pk voor de deur kunnen staan. De Jaguar XJR 4.0 Supercharged [1996]. Een zeer stijlvolle auto met een prachtig dashboard rijk aan houtsoorten. Maar check wel of alle knopjes werken, want we hebben het dan over een auto van 20 jaar oud. Laag vliegen in stijl!

Jaguar XJR Supercharged

Britse Gentleman op wielen

Alternatief? Een evenzo stijlvolle Volvo S80 2.9 T6 misschien? Valt qua motorvermogen wel uit de toon met ‘maar‘272 pk. Accelereren naar de 100 kilometer per uur duurt maar 7 seconden en de Zweed is ook een stuk zuiniger dan de ‘Jag‘.

Maar het is de eerste die in mijn hoofd opkwam als een andere mogelijkheid voor de chique Brit. Bovendien is de Volvo die wij vonden veel jonger, uit 2001 namelijk.

Onder laatste kandidaat komt uit Duitsland en voldoet aan bijna alle wensen. Een V8 van 4 Liter met een lekkere sound, doch zitten er maar 286 paarden te trappelen in het vooronder. We hebben het dan ook over een auto van 1996/1997, dus met de nodige kilometers op de klok en dito gebruikssporen.

Maar zoals eerder opgemerkt kunnen de kosten best meevallen, mits de jaarkilometrage zeer beperkt blijft. Dat geldt voor alle auto’s die in deze categorie vallen. Het scheelt ook als men handig is of iemand kent die kan helpen bij het onderhoud.

Maar eigenlijk zouden Nederlandse autoliefhebbers moeten verhuizen naar België of Duitsland. Daar zijn de autobelastingen veel eerlijker, aangezien zowel de aanschaf als het gebruik [brandstofprijzen!] van een auto minder duur is dan in Nederland.

U vindt de lijst niet compleet? Laat ons dan via de commentvak weten wat dan úw keuze qua “dikke bak” zou zijn.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s