thai_accident4

Thailand is het tweede land ter wereld met het hoogst aantal verkeersdoden. Dat zorgt voor een geschat economisch verlies van 200 miljard baht. Daar wil ‘Bangkok‘ nu iets aan doen.

Volgens directeur Chaiwat van het Office of Transport komen er op vijf gebieden maatregelen:

  1. Het verwerken van verkeersinformatie en informatie over ongelukken.
  2. Verbetering van wegen.
  3. Verhoging van de veiligheidseisen voor voertuigen.
  4. Bevordering van veilig rijgedrag.
  5. Verbetering van de hulpverlening.

Vorig jaar waren er in heel Thailand 69.371 verkeersongevallen, 10 procent meer dan een jaar eerder. Let wel, dit zijn alleen nog maar de geregistreerde gevallen!

Er kwamen 6.268 personen om het leven en 18.160 raakten er gewond. Ruim 72 procent van alle ongelukken zou te wijten zijn aan te hard rijden, gevolgd door het verkeerd wisselen van rijstrook en vermoeidheid van de bestuurder.

Volgens de WHO heeft Thailand niet alleen het op een na hoogste aantal verkeersdoden per hoofd van de bevolking, maar ook het hoogst aantal verongelukte motorrijders. Gemiddeld komen 1 à 2 verkeersdeelnemers per uur om het leven. De economische schade van 200 miljard baht staat gelijk aan 1,7 procent van het bruto binnenlands product.

scooter_thailand

Nu is uw scribent een ‘fan’ van het land en heb ik meermaals van (te) dichtbij ongelukken ‘mogen‘ aanschouwen. De vijf punten van directeur Chaiwat lijken logisch, maar gaan totaal voorbij aan de Thaise gang van zaken.

Punt 1 wordt al vrij regelmatig uitgevoerd. Doch meestal door de kranten die onverbloemd foto’s publiceren.

Punt 2 wordt al wat lastiger. Veel snelwegen kennen zogenaamde U-turns, waarbij men zoveel mogelijk rechts rijdt om dan via een opening de snelweg (!) over te steken. Dit scheelt natuurlijk in fly-overs en viaducten zoals we die kennen in Europa, maar als er een persoon niet oplet is de leed niet te overzien.

Punt 3 is naar mijn mening een non-maatregel. De auto’s die in Thailand rijden verschillen niet zoveel als de exemplaren in Japan of Europa. Kennelijk doelt men hier op APK-eisen, want ik heb soms karretjes gezien die in Nederland allang op de sloop zouden staan. Maar voor de arme Thai is een stokoude Madza of Toyota pick-up het beste alternatief. Dat geldt dan vooral voor de boeren.

Ja, ze kunnen geld lenen om een auto te kopen. Tegen zeer gunstige tarieven zelfs, maar gelukkig zien velen dat dit doorgaans geen goed idee is als men toch al een karig inkomen heeft.

Punt 4. Een ‘Hell of a Job‘, want de mensen denken dat het karma is betreffende wel/niet krijgen/overleven van een ongeluk. Alcohol in het verkeer is een strafbaar feit, maar er wordt nauwelijks op gecontroleerd. En soms is het zelfs ‘Oom agent‘ die te diep in het glaasje heeft gekeken.

En wat te denken van ouders die hun kroost ‘gewoon’ op een lichte motorfiets van 110cc naar school laten rijden? Zo’n ding is toch goed voor een top van ruim 110 kilometer per uur. En vaak dragen die kinderen geen helm!

Het filmpje van het ‘Meisje van negen rijdt alleen naar school’ bracht Facebook weer eens op hol. Op het filmpje zie je een hoofdje nauwelijks boven het stuur uitkomend naar de weg kijkend, beide armpjes omklemmen het stuur stevig.  Gek genoeg is er in Thailand ook geen minimum leeftijd is om een auto te besturen!

 

En een defensief rijgedrag zou ook veel slachtoffers schelen, wat in het bovenstaand filmpje is te zien. Kijk ook naar het grote aantal slachtoffers rond Songkran, waar we ook veel berichten over schreven.

Een mentaliteitskwestie dus en dat laat zich veel moeilijker veranderen. Of boetes zullen helpen? Net als in Nederland en België zullen rijkere weggebruikers lachen om de boetes, terwijl een minvermogenden persoon in de financiële problemen kan komen.

Pattaya_ambulance

Punt 5 is mij redelijk onbekend. Wat ik tot nu toe weet over de hulpverlening, is dat het veelal wordt gerund door vrijwilligers. Goed bedoeld uiteraard, maar een flink verschil met profesionals zoals ze opereren in de VS of Europa. Vooral de eerste tien minuten zijn kritiek bij zwaar letsel, en dan zou ik liever een medisch geschoold persoon aan het werk willen zien dan een vrijwilliger die vaak niet meer kan doen dan ‘oprapen en rap naar het ziekenhuis’ vervoeren van verkeersslachtoffers.

Maar of er daar [en voor andere zaken] geld voor is, want daar draait het toch altijd op uit? De tijd zal het leren.

 

bron: Thailandblog/Bangkok Post

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s