130-snelheid-onderbord-ANP.2jpg

Zo dan! Een boute titel voor een column! Maar iedereen met een greintje gezond verstand weet dat de snelheidsboetes die de Nederlandse overheid oplegt, niets met veiligheid van doen hebben. Sterker, door het meedogenloze manier van graaien [2.0] zorgt de overheid juist voor onveilige situaties op de Nederlandse wegen…

Het was het gesprek van de dag, twee weken geleden.

Stop perverse prikkel” stond er boven het artikel van de Telegraaf, waarin politici deze opmerkelijke bewoordingen kozen. Dat deden ze om hun afkeuring te uiten over de voorgenomen kabinetsplannen om de politie meer boetes te laten schrijven, om zo de gaten in de Justitiebegroting te dichten.

Kennelijk was men de schaamte voorbij want hoewel het boetebeleid al jaren vraagtekens oproept, werd de incassomotivatie nog nooit zo gepresenteerd door de overheid.

Men liet hiermee overduidelijk blijken dat geld binnenhalen het voornaamste doel is van de snelheidsboetes. Uit de Justitiebegroting en notulen van ‘topambtenaren’ bleek onomwonden dat de extra bekeuringen slechts dienden om tekorten weg te werken.

Eigen gewin

Het is een opmerkelijk systeem, waarbij het departement van Veiligheid en Justitie het boetegeld zelf mag uitgeven. Hoe meer geld er binnen komt, des te beter. Dat werkt tevens verspilling in de hand. Zo wordt de prikkel om efficiënt (als de Nederlandse overheid zich al druk zou maken om efficiëntie) met belastinggeld om te springen.

Er wordt zelfs zo sterk op deze ‘bron van inkomsten‘ gerekend, dat topambtenaren totaal in paniek raken als er ergens een trajectcontrole uitvalt. Verkeersveiligheid speelt dan geen rol meer!

De politie zei er niet aan mee te werken. Immers moeten deze mannen en vrouwen een –toch al veel te hoge– boetebedrag aan de burger zien te ‘verkopen’. Politieagenten lopen al gebukt onder de zweem van een bonnenquota.

money_geld_spaarvarken

Minister geërgerd

Minister  van Justitie Van der Steur had zelfs het gore lef om geërgerd te raken naar aanleiding van vragen door kritische Tweede Kamerleden. Van der Steur bleef vasthouden aan het ‘verminderen van verkeersslachtoffers‘, terwijl de notulen van zijn ambtenaren dit tegenspraken.

Bovendien stond er in de Justitiebegroting dat de mensen de regels beter lijken na te leven.

Prima toch? Maar niet voor de dames en heren graaiers/rovers/dieven in overheidsdienst. Het doel van kabinet Rutte blijft overigens gewoon in stand, en dat is bijna één miljard euro aan boetes ophalen.

Over een achterlijke cultuur gesproken…

Draagvlak

Intussen mag de gewone man of vrouw wel betalen. Zij krijgen nu verkeersboetes omdat ze drie kilometer te hard reden op die vijf banen brede A2. Daarbij neemt de veiligheid eerder af door dat incassogebaseerde boetebeleid, omdat iedereen naar de snelheidsmeter zit te turen in plaats van naar de weg.

Ik maak het als beroepschauffeur dagelijks mee. Mensen die tien kilometer per uur langzamer rijden dat de maximumsnelheid ter plekke. Zeer irritant, want het zorgt voor veel wisselingen in de rijbanen. Hetzelfde gedrag zie ik ook in de binnensteden. Het zorgt er allemaal voor dat het verkeer niet optimaal doorstroomt, hetgeen ook invloed heeft op het milieu.

En weet dat het overgrote deel van die boetes volledig geautomatiseerd tot stand komt, dan zeg ik ook dat dat maar één effect sorteert: een terechte minachting voor het kabinet en de overheid.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. shivatje schreef:

    Een boete als men 10km te snel rijd kan al snel oplopen. Maar geef ook eens een boete aan deze die te traag rijden. Onlangs hier op de singel in Antwerpen reed iemand 50km op het tweede baan vak. Je kan zelf al raden hoe de toeters hun gang gingen. Maar ze blijven wel rustig doorrijden het koppeltje. Hier zou men ook een boete op moeten geven, die de snelheid NIET respecteren als er geen problemen zijn.

    Aum Shanthi

  2. Han schreef:

    Wat heel belangrijk is is ‘wegcapaciteit’. Met de regel dat je twee seconden afstand moet houden op je voorligger neemt de wegcapaciteit af bij hogere maximum snelheden. Dan moet er weer meer asfalt komen, kan men er sneller rijden, meer asfalt, sneller, meer, sneller en zo voorts.

    Totdat ze je tuintje onteigenen om er een weg aan te leggen.

  3. shivatje schreef:

    De overheid is met andere dingen bezig spijtig genoeg.

    Aum Shanthi

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s