Bernie Ecclestone

Het kon jarenlang niet op; elke land wilde de Formule 1 wel binnenhalen, dus kon FOM-baas Bernie Ecclestone de prijzen flink opdrijven. Maar nu is er een kentering gaande…

Maleisië stopt ermee
Onlangs maakte Maleisië bekend dat het huidige contract -lopend tot 2018- niet zal worden verlengd.

De Grand Prix van Maleisië staat sinds 1999 op de kalender van de Formule 1. Bij de laatste race waren maar 60 procent van de kaartjes verkocht, terwijl men liefst 62 miljoen euro per jaar voor de circus van opa Bernie moet betalen.

Nazri Abdul Aziz, de Maleisische minister van Toerisme en Cultuur, schaarde zich achter Khairy Jamaluddin, de Maleisische minister van Sport en Jeugd, die in een eerder stadium de kansen op een nieuw Formule 1-contract al laag ingeschat had.

Verzwakking in ZO-Azië
Ook de organisatoren van de Grand Prix van Singapore hun twijfels hebben uitgesproken over een verlenging van het contract. De Grand Prix kost per jaar zo’n 97 miljoen Singaporese dollars, en steeds meer lokale politici menen dat dat bedrag beter ergens anders aan kan worden uitgegeven.

Ecclestone liet al weten dat hij Singapore graag zou willen behouden. Ondertussen ziet hij -hopelijk- wel dat de mensen in Singapore zijn onderhandelingstactiek tegen hem gebruiken.

Karma?

En wat te denken van India? Ja, de bureaucratie was hemeltergend, maar de autosportbond FIA en FOM (Bernie managementsbedrijf voor de F1) wilden a la FIFA een belastingvrijstelling creëren.

Force India

Duitsland en Brazilië
Verder dreigen nog meer races uit de Formule 1 te verdwijnen vanwege de hoge kosten. Onder meer Duitsland, Canada en Brazilië twijfelen over de doorgang van de Grand Prix en staan onder voorbehoud op de kalender van 2017. Onder andere de Grand Prix van Duitsland zou voor de tweede keer in drie jaar tijd geen doorgang vinden, vanwege het ontbreken van financiële middelen en tegenvallende kaartverkoop.

Dat geldt trouwens voor meerdere circuits waar de F1 acteert. Alleen Monaco is een uitzondering, maar die hebben dan ook een hele dikke vinger in de pap gestoken.

Neem bijvoorbeeld de Australische Grand Prix. Daar kwamen meer dan 300.000 toeschouwers tijdens het hele weekend, maar bleef de organisatie zitten met een verlies van 44 miljoen Australische dollars. Hoe kan dat?

Dat is maar mijn bescheiden mening gelijk aan het langzaam slachten van het Kip met Gouden Eieren. Het is voor de ‘decision makers‘ achter de schermen te hopen dat er hier geen domino-effect vanuit gaat. Of erger voor hun; dat de circuiteigenaren zich gaan verenigen zoals de teams dat enkele jaren geleden ook deden in de vorm van de FOTA.

Toekomst
En hoelang had Bernie Ecclestone gedacht dat de promotors dit gingen volhouden?

Wat er nu gebeurt had elke fan al kunnen weten, maar Bernie was alleen maar bezig met graaien en/of uitknijpen. Ergens wel begrijpelijk dat Bernie niet naar de toekomst kan kijken, want de bejaarde Brit is alweer 86 jaar. Op die leeftijd ben je meer bezig met het verleden dan de toekomst!

Juist door dit nieuws lijkt de tijd aangebroken voor Ecclestone om het stokje door te geven. Er zullen vast genoeg capabele mensen rond lopen die goede voorwaarden kunnen scheppen, waarbij zowel de circuiteigenaren als de teams winnen. Goed voor iedereen en dus goed voor de sport.

Uw scribent houdt zich graag aanbevolen voor de job!

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s