BMW

Tot mijn grote spijt is de zomer voorbij. De dagen worden korter, de nachten langer. Ook zal het buiten onaangenamer –voor mij wel dan– worden, met lage temperaturen. En voor het weten kunnen we gaan krabben…

Boete
En met krabben bedoel ik niet mijn rug of iets dergelijks. Nee, het gaat dan om het vrijmaken van de dichtgevroren autoruiten. De politie waarschuwt op Twitter voor de gevolgen van het niet ijsvrij maken van de autoruiten.

De autoruiten moet volledig ijsvrij worden gemaakt, en niet enkel het raam vóór de bestuurdersstoel. Als gereden wordt met een auto met te veel ijs op de ruiten, kan de politie een bekeuring uitschrijven van maximaal 370 euro.

Tja…een veiligheidsding. Dus krabben maar.

Warmdraaien
Velen, en ook ik, starten dan alvast de motor van hun auto en gaan dan pas krabben.

Onverstandig volgens de dames en heren techneuten. Bij stationaire toerentallen gebruikt de motor een extra rijk mengsel. Dat betekent dat er relatief veel brandstof wordt ingespoten in verhouding tot de hoeveelheid lucht die bij de verbranding wordt gebruikt.

Het gevolg: vervuiling van de interne delen van je motor. Bij benzinemotoren krijg je afzetting op bijvoorbeeld de gasklep en diesels kunnen gaan roeten. Daar ‘loopt’ je dieselmotor niet lekker rond meer van.

Geschiedenis
Waar komt het ‘gebruik‘ om de motor stationair te laten lopen in de winter vandaan? In de dagen dat geluk nog gewoon was, hadden alle auto’s een carburateur en destijds had het wel degelijk zin om je motor onbelast warm te laten draaien.

Een carburateur heeft namelijk een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig om optimaal te functioneren. Moderne ECU’s passen het mengsel echter automatisch aan de omstandigheden aan.

Techniek
Een koude motor heeft een minder mooie verbranding, wat wil zeggen dat het mengsel minder volledig verbrandt in de cilinder. Om dat op te heffen spuit de computer van moderne motoren bij stationaire toerentallen dus extra brandstof in als het koud is. Deze extra brandstof kan echter de olie van de cilinderwand opnemen, waardoor de olie uit de cilinder verdwijnt.

Dat geldt overigens louter voor benzinemotoren. Diesels zullen vooral last krijgen van extra roetvorming wat de warmteleiding sterk verminderd. Op langere termijn wordt het blok thermisch te zwaar belast (bijv. rijden in de bergen, rijden met een hoog toerental) en dan zit je opeens met een fikse motorschade. Als je al door de roetmetingen was gekomen overigens.

Dus?
Stationair je motor laten draaien tijdens het krabben van je ruiten is slecht voor de motor. De motorolie zal veel sneller opwarmen als je direct gaat rijden dan bij stationaire toerentallen. Je bespaart dus tijd door eerst te krabben en dan pas te starten en rustig wegrijden. Onder belasting moet de motor immers veel harder werken.

Tenzij je nog een oud beestje met carburateur hebt en het ding door het sneeuw durft te jagen…dan heb ik niets gezegd en zou ik het vooral lekker laten pruttelen bij het ijskrabben…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. Hillechien schreef:

    gelukkig heb ik een benzine auto en een garage 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s