Nissan-ZEOD-RC-motorblok-02

De afgelopen jaren waren ze ‘hot‘. Die kleine torretjes met turbo in de nieuwste auto’s van tegenwoordig. Maar daar komt een einde aan? En wat heeft Mazda ermee te maken?

Klein, maar niet fijn.
De aanleiding voor de aanstaande ommekeer is dezelfde als die de trend van de kleine turbomotortjes inzette, namelijk het verbruik van de motor. Maar dit keer gaat het niet om theoretisch gegoochel maar om het werkelijk verbruik, NOx en fijnstof.

De kleine turbomotoren zijn helemaal niet zo schoon gebleken als de CO2-cijfers uitwijzen. En om de nieuwe, strengere uitstootnormen te halen moet de motorinhoud omhoog, want de turbo is vooral bij dieselmotoren een vervuiler gebleken.

Niet helemaal onlogisch. Want een bloedhete, sneldraaiende turbo als compensatie gebruiken voor een kleine slagvolume is gewoon verplaatsen van het probleem. Men wilde een zuinig verbruik, maar ook voldoende vermogen als er daarom werd gevraagd.

Theorie versus praktijk.
Begrijpelijk, maar nu zie je een Skoda Octavia van bijna 1300 kilogram zwaar met een 1.2 turbootje. Het laat zich raden dat de eigenaar/bestuurder vooral druk bezig is met trappen om een beetje vlot weg te komen bij het stoplicht.

Daardoor wordt er constant om vermogen gevraagd, wat de motortjes niet leuk vinden.

Mazda_MX-5_(NA)_Limited_Edition_convertible_03

Het gevolg? Onder zware belasting loopt de temperatuur in het uitlaattraject (turbo) dusdanig op, dat de stikstofoxide-uitstoot bij diesels tot wel vijftien keer hoger kan worden dan de auto volgens de huidige testcycli zou uitstoten.

Ook bij benzinemotoren zijn de kleine geblazen blokjes lang niet zo effectief in de praktijk en verbruiken ze fors meer brandstof en blazen ze flink meer fijnstof de atmosfeer in.

Nieuwe testmethode.
Dit jaar start men met NOx-testen en alle auto’s moeten in 2019 aan de nieuwe normen voldoen. CO2 en brandstofverbruik wordt twee jaar later middels de nieuwe methodes getest. Dat betekent dat fabrikanten haast moeten maken met het ontwikkelen van nieuwe dan wel verbeterde motoren, een traject waar normaliter vele jaren overheen gaan.

Er wordt dan ook verwacht dat autofabrikanten de komende jaren hun kleinste motoren gaan vervangen door motoren met grotere inhoud. En met klein bedoelen we dieselmotoren van minder dan 1,5 liter en benzinemotoren van minder dan 1,2 liter.

Het gelijk van Mazda.
En zo komen we bij Mazda uit. De Japanners zijn weer de slimste van de klas gebleken.

Mazda bouwt al jaren zuinige, turboloze SkyActiv-motoren. Deze relatief grote motoren zijn niet alleen op papier, maar ook in de praktijk zuinig gebleken, ondanks de (veel) grotere motorinhoud dan de concurrentie.

Mazda heeft een handige oplossing gevonden om de compressieverhouding op te kunnen schroeven zónder daarbij de kans op spontane verbranding te verhogen.

BMW

Het is een natuurkundig gegeven dat je een lucht-brandstofmengsel tot een bepaalde druk kunt samenpersen. Hoe hoger de druk, hoe heter het mengsel. Bij een diesel is het juist de bedoeling dat het mix ‘spontaan’ ontvlamt. Maar in geval van een benzinemotor moet de bougie de brandstof ontsteken.

Compressieverhouding.
Daardoor heeft de gemiddelde automotor een compressieverhouding van 10 op 1. Oftewel, de verhouding tussen de grootst en kleinst mogelijke ruimte in de verbrandingskamer. Staat de zuiger onderin, is de verhouding het grootst. Dit noemt men ook wel de ODP, onderste dode punt, waarbij de zuiger stil staat. Dat doet hij bovenaan ook en dan heet het de BDP (bovenste dode punt).

De SkyActive van Mazda heeft echter een compressieverhouding van 14 op 1. Zonder nog dieper op de techniek in te duiken: Mazda heeft ervoor gezorgd dat de verbrandingskamer behoorlijk koeler is en kan daarom de compressieverhouding worden opgeschroefd.

Precies het tegenovergestelde van de oververhitte turboblokjes dus…

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s