Toyota Prius Drifter

Het rijden met hybride en elektrische wagens was lange tijd goed voor de portemonnee, zelf zozeer dat je lange tijd praktisch gratis kon rondrijden.

Volgens boze tongen zouden eigenaren van dergelijke auto’s nooit gebruik maken van de batterij, maar kochten ze de wagens puur voor het belastingvoordeel. Maar dat is nu over?

De ingezette daling zou alleen aan de hybride kant zitten, want het verkoop van elektrische auto’s zit wel in de lift.

Wie de auto in 2015 kocht kan nog gebruik maken van het belastingsvoordeel, maar de half-elektrische karretjes gekocht in 2016 behouden niet dezelfde gunstige fiscale situatie.

Geplukt van de site van de belastingdienst:

Per 2017 zijn de autobelastingen op een aantal punten veranderd. Het stelsel van autobelastingen is simpeler, onder andere door minder bijtellingspercentages. De Staat (stond er niet, FR) heeft er stabiele belastinginkomsten door. Ook levert het veranderde stelsel een efficiëntere bijdrage aan een gezonder milieu.

tesla_motors_model_s_base

Stabiele inkomsten, daar doen ze het graag voor hoor! Maar dat het nieuw stelsel bijdraagt aan een gezonder milieu, is puur onzin. Hooguit komen meerdere hybrideauto niet meer voor op de lijst, waardoor de overheid nu geld kan vangen. Dat heeft dus geen klap met het milieu te maken!

Vanaf 2017 gaat voor nieuwe plug-in hybride auto’s het algemene bijtellingspercentage van 22% gelden. Er is dan geen kilocorrectie meer voor (plug-in) hybride auto’s. Vanaf 2017 gaat de berekening van de mrb over het hele gewicht van het voertuig inclusief accu.

Kijk. Hier komt het aapje uit de mouw, want die accu’s wegen nogal wat. En dan mag je er ook nog eens belasting over betalen. Wat verwacht ja anders van een land waar men belasting heft over belasting (BTW over BPM).

Zeg dat zo’n accupakket 30 tot 60 kilogram weegt. Scheelt aardig wat op een afstand van 1000 kilometer qua brandstofverbruik. Autofabrikanten hebben het reservewiel niet voor niets vervangen door een veel lichtere thuiskomertje.

Accu verwijderen dan maar, net als sommige mensen die hun LPG-tank verwijderen? Maar mag dat wel met het oog op de typegoedkeuring?

Dat lijkt ons wel een goede vraag, inderdaad!

In de rest van de Europese Unie stijgt de verkoop van hybride’s trouwens wel, namelijk met 20 procent, wat goed is voor 35.237 auto’s.

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s