Elektromotor_Prius

Niet schrikken van de afkortingen die ik gebruik in de titel. EV kent u misschien al, want dat staan voor Electric Vehicle. ICE staat voor Internal Combustion Engine, oftewel inwendig verbrandingsmotor.

Accoord. Dat hebben we nu duidelijk? Maar de vraag blijft hoe men deze twee verschillende aandrijvingen fatsoenlijk kan vergelijken.

Watt?
Het belangrijkste voor bereik van een EV is de accu-capaciteit. Dit wordt uitgedrukt in kWh (kilowattuur) en is precies hetzelfde als wat je thuis afneemt van je energiemaatschappij. Eén kWh verbruik je door één uur lang precies 1000 Watt te verbruiken.

Dat kunnen we doortrekken naar een EV. Een Nissan Leaf voorbeeld. Deze –nog altijd foeilelijke– auto heeft een accu van 24kWh of 24000 Watt. Het verbruik bij een EV druk je uit in W/KM, hiermee geef je aan hoe veel Watt de auto per kilometer verbruikt.

Een Nissan Leaf komt op zijn accu van 24 kWh circa 140 km ver. Het verbruik is dan: 24000 W gedeeld door 140 km = 171 Wh/km.

De veel zwaardere Tesla Model S zit op 177 Wh/km niet ver vandaan. En dat is een luxeauto met een top van meer dan 240 kilometer per uur.

Van EV naar ICE.
Hoe kunnen we dit vergelijken met een benzineauto? Een liter benzine bevat ongeveer 10 kWh aan energie. Een Leaf heeft dus omgerekend zo’n 2,5 liter benzine aan boord en kan daarmee 140 kilometer ver komen.

Nissan-ZEOD-RC-motorblok-04

Delen we 140 kilometer door 2,5 liter, dan komen we op een verbruik van 1 op 56! Oftewel, 56 kilometer per liter peut! Dat is straf! Ik had ooit een Spartamet in mijn bezit. Zo’n fiets met 30cc hulpmotor waarmee men tot 80 kilometer ver kon komen op een tankje van een liter. Het zal u niet verbazen dat een elektrische fiets tegenwoordig óók een range heeft van circa 80 kilometer?

Om aan te duiden hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan.

Van ICE naar EV.
Heb je een auto die 1:16 rijd, dan verbruik je elke 18 kilometer dus 10000 Watt. Gaan we omrekenen: 10000 / 16 = 625 W/km. Dit hoge energieverbruik van een benzinestoker komt door het feit dat het rendement daar gewoon erg laag ligt. Zo gaat veel van de energie verloren als warmte.

Het effectieve vermogen ligt ongeveer op 30%. En 30% van 625 watt is zo’n 187 Wh, behoorlijk in de buurt van de Nissan Leaf! Een elektrische auto heeft al een rendement van meer dan 90%.

Betekent dit dat een elektrische auto nu beter is? Nou, het is niet veel slechter. Laadtijd blijft een probleem, maar in de toekomst zal men groeien naar een ‘type auto per doel‘. Wie in de stad woont, heeft doorgaans geen auto nodig. Andere vormen van vervoer zijn dan passender.

Toekomstbeeld.
Maar mensen die in de ene stad wonen, maar in een andere werken zouden nu alvast kunnen nadenken over een EV. Woont men in Rotterdam, maar de werkplek ligt in Den Haag of Zoetermeer? Waarom dan een brandstofauto kopen. De woon-werkafstand bedraagt dan minder dan 40 kilometer enkele rit. Totaal zit men dan op 80 kilometer en dat is prima te doen met een Leaf.

Hooguit mensen die in de Achterhoek wonen of vertegenwoordiger zijn (noemt men nu accountmanager), zullen nog een ICE nodig hebben en wel een diesel. Mensen zullen dus moeten worden gewezen op mogelijkheden om de juiste auto te kiezen.

Pikt de Nederlandse overheid dit op of kijken alleen maar naar mogelijkheden om te graaien. Hopelijk laat men deze kans niet zomaar lopen.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s