Pirelli_flat tyre_Ferrari

Het is welhaast een symptomatisch verschijnsel in de Formule 1. Een team heeft een uitvinding gevonden en profiteert er hartelijk van. Ferrari tracht het na te maken, maar als dat niet lukt gaan de Italianen het via de politiek spelen.

Wat is er aan de hand?

Het gaat om een variant op het FRIC-systeem. FRIC staat voor Front and Rear Inter Connected en stemde de voor- en de achterwielophanging op elkaar af. Geen Science-Fiction technolgie, want de Austin 1100 (Hydrolastic) of de Citroën DS (Hydropneumatic) hadden in de jaren 1960 soortgelijke ophangingen.

Het was al niet meer toegestaan om de ophanging van voor naar achteren of andersom en diagonaal met elkaar te verbinden, maar Red Bull Racing en Mercedes reden in 2016 met een hydraulisch foefje om de rechterkant van de ophanging te verbinden met de linkerkant. Een boordcomputer regelde de stijfheid van de dempers en de rijhoogte per bocht.

paper-red-bull-rb7-renault-03

Iets wat je ook kunt bereiken met een stabilisatorstang, maar dit systeem reageert veel sneller.

Het is niet alle teams gelukt om dit systeem te begrijpen en te kopiëren. In enkele gevallen omdat sommige teams al geld opzij hadden gezet voor de ontwikkeling van de 2017-auto. Ferrari, dat altijd een grote zak met geld heeft, raakte echter gefrustreerd en trok daarom ook voorop in de strijd om de ophanging van Mercedes en Red Bull te laten verbannen.

De FIA bleef voor de verandering nu rustig en liet weten dat Red Bull en Mercedes voorlopig hun systemen mogen blijven gebruiken.

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s