Ferrari box F2003ga

Net als bij bijna alle andere F1-teams, wordt er bij Ferrari momenteel hard gewerkt aan de auto’s voor 2017. De nieuwe rode strijdwagen heeft nog geen definitieve naam, maar intern wordt de auto de ‘668’ genoemd. Binnenkort zal de auto voor het eerst worden voorgesteld op het eigen testcircuit Fiorano.

Het wordt de eerste auto van de Italianen waar Mattia Binotto zijn handtekening onder mag zetten, als opvolger van James Allison. Topman Sergio Marchionne hoopt dat de nieuwe auto een succes wordt, vergeleken met de SF16-H.

Met die auto kon het team in 2016 geen race winnen, terwijl aan het begin van het seizoen nog gehoopt werd dat de auto het op zou kunnen nemen tegen Mercedes.

Naast Binotto behoren Sassi Lorenzo en Enrico Gualteri ook tot de nieuwe sleutelfiguren. Deze mannen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en fabricage van de motoren. Binotto zelf werkte ook op de motorenafdeling voor zijn promotie.

Voor 2017 zet het merk in op een nieuwe aanpak, het verbrandingsproces zal voltrekken onder een hogere druk en temperaturen dan voorheen. Dit is niet nieuw, want Mazda doet hetzelfde al jaren met haar SkyActiv-motoren.

Om dit mogelijk te maken zijn er onder andere nieuwe zuigers nodig. Tot op heden wordt voor de zuigers doorgaans aluminium gebruikt omdat het sterk maar licht is. Doch onder extreme omstandigheden, wat dus gebeurt als de compressie wordt verhoogd, is aluminium minder bedrijfszeker dan staal.

Ferrari is nu bezig om nieuwe staallegeringen te implementeren in haar zuigers. Het oudste renstal van de sport gaat namelijk gebruik maken van 3D-printing.

Additive Manufacturing [AM] noemt men dit. Deze laatste techniek komt neer op het ‘laagje voor laagje’ opbouwen van 3D objecten met verschillende materialen. Met de oude technieken was het vrijwel niet mogelijk om stalen zuigers te gieten voor een F1 motor, maar dankzij AM kan het materiaal nu wel in de gewenste hoeveelheid en de gewenste vorm vervaardigd worden.

Als alles naar wenst gaat in het lab, zouden de rode auto’s in Australië al kunnen beschikken over de nodige extra kracht.

Maar Additive Manufacturing heeft één belangrijk nadeel; Door beperkingen in materialen en systemen lukt het bedrijven echter zelden om AM-producten voorbij de prototype-fase te krijgen.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s