Dollar

Als je succesvol wilt zijn, moet je hard werken. Dat krijgt menigeen te horen, maar dat wordt meer en meer een onzinreden. Wie succes wilt boeken moet eerst investeren, dán kun je je richten op je talent.

Bijvoorbeeld als ik een eigen bedrijf wil beginnen. Ideeën genoeg hoor, maar dan begint het pas….inkopen, opslag, belastingen. Allemaal dingen die geld kosten. Een minderheid die op hun kamerzoldertje zit te ploeteren en succes heeft, dat is inderdaad een minderheid…een hele kleine.

Vanwaar deze intro?

Jaren geleden schreef ik over talent en wat het betekent als (auto)coureur.

Talent, wat is dat toch?

Waar de een spreekt van aangeboren vaardigheden, spreekt de ander van ontwikkelde gaven. Als we uitgaan van aangeboren vaardigheden, betekent dit dat je zonder een aangeboren vaardigheid, bijvoorbeeld rekenen, geen rekenwonder zou kunnen worden.

Maar tegenwoordig heb je net genoeg aan talent. Het begint al in de kartsport.Karten wordt nog wel beschouwd als de goedkoopste manier om kennis te maken met het circuitracen. Maar wie de bedragen ziet, als zeker niet spreken van een goedkope hobby.

Men is daarop ingesprongen door de viertakt-kart verder te ontwikkelen, de prokart klasse. Dit is een kart met 2 motoren van 160 cc met elk 5,5 pk aan vermogen. Deze motoren zijn vaak van het merk Honda. Een goede tweedehands prokart zou al verkrijgbaar zijn vanaf 1000 euro, maar dat is gewoon geen serieuze optie voor de aankomende Formule 1-coureur.

De grootste kostenpost na de aankoop van de kart zijn de banden. Een setje banden kost tussen de 100 en 200 euro.

De beste keuze voor budget rijden, is het rijden met zogeheten endurance banden. Dat zijn banden op een harde compound, welk geschikt is voor langere races. Met zulke banden heeft uw scribent zeer veel ervaring opgedaan, maar aan de andere kant leerde ik niet hoe ik met een zachte band moest rijden.

Nog los van het feit dat je kansloos bent tegenover iemand die wel het geld heeft op telkens 100 euro neer te leggen voor competitiebanden.

Dus toch weer geld.

Dat geld moet ergens vandaan komen en het is dan ook niet gek dat er met regelmaat gezegd wordt dat je enkel met rijke ouders het tot de F1 kunt schoppen. Voorbeelden te over. Het begint al met ‘onze eigen’ Max Verstappen. Jos Verstappen reed genoeg centjes bijeen om te kunnen rentenieren én de eerste snelle, lichte karts voor zijn zoon te kopen.

Andere voorbeelden van F1-coureurs met welgestelde ouders zijn Nico Rosberg (vader was F1-kampioen Keke Rosberg), Carlos Sainz (vader is rallylegende Carlos Sainz Sr.), Romain Grosjean (vader is advocaat, moeder Marie-Helene begenadigd kunstschilder) en Daniel Ricciardo. De vader van deze sympathieke Ozzie, Joe Ricciardo, is de directeur van het beursgenoteerde GR Engineering en dat betaalde genoeg om Daniels seizoenen in de Formule BMW (ca. 300.000 euro) en Formule 3 (ca. 600.000 euro per jaar) te bekostigen.

En toch heb je de uitzonderingen…Zo ook de ouders van Kimi Raikkonen. Zijn moeder Paula was secretaresse, vader Matti een bouwvakker. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en moest ooit een café ontwerpen voor een kartbaan. Kleine Stoffel kwam mee met papa en mocht een ‘stukje rijden’…

money_geld_spaarvarken

Genoeg geld hadden de Vandoornes niet voor Stoffels carrière, maar iedereen zag dat de jongen een talent was en lokale sponsors zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.

Een vergelijkbaar verhaal zien we bij Lewis Hamilton. Zijn ouders scheidden toen Lewis nog maar twee was en tot zijn twaalfde woonde hij bij zijn moeder. Toen hij zes was kreeg hij zijn eerste kart van zijn vader Anthony, waarbij hij later zou intrekken. Anthony beloofde zijn zoon te steunen zolang als hij zijn best deed op school, maar dat werd financieel steeds lastiger. Uiteindelijk moest hij zijn baan in de IT opzeggen en had hij als freelancer soms in wel drie banen tegelijk.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld.

Al met al is het dus redelijk veilig om te zeggen dat talent simpelweg het allerbelangrijkste is. Als er dan vervolgens mensen zijn die in je geloven, dan is er een reële kans dat het geld ook wel beschikbaar komt.

Ik zeg reëel, want er zijn genoeg supersnelle jongens geweest die het niet haalden. En je hebt Lance Stroll.

lance_stroll_2017

Stroll begon zijn autosportcarrière in het karting in 2008. In zijn eerste twee jaren behaalde hij podiumplaatsen in verschillende Canadese kampioenschappen. In 2010 reed hij in de Florida Winter Tour, waarin hij de Rotax Micro Max-klasse won. Dat jaar werd hij op elfjarige leeftijd de op één na jongste coureur die een contract tekende bij een Formule 1-team, aangezien Ferrari hem opnam in de Ferrari Driver Academy.

Ferrari deed uiteindelijk niets met Lance, dus de jongen was al geen ‘Max Verstappen‘? Williams hapte toe en laat hem rijden in 2017 naast veteraan Felipe Massa, nadat Bottas werd weggekocht door Mercedes om Rosberg te vervangen.

En dat is heus niet louter opportunisme van Sir Frank Williams. Lawrence Stroll investeert in zijn zoon Lance en Williams haalt op deze manier veel geld binnen. Wie weet rijd Williams wel mee vooraan en hoe kan dat? Niet omdat ze in één keer het licht hebben gezien, maar omdat ze nu middelen hebben en daardoor een keurig chassis kunnen bouwen c.q. ontwikkelen.

Er gaat een gerucht, dat om Stroll junior klaar te stomen voor dit seizoen, een slordige 20 of 35 miljoen (afhankelijk wie het je vertelt) wordt stuk geslagen om in een 2014 Williams op verschillende circuits te rijden.

Een hoop geld is gestuurd naar Mercedes om er voor te zorgen dat er ergens nog 2 motoren geregeld konden worden om de auto te voorzien van een krachtbron. De huidige motoren kunnen niet gemonteerd worden in een Williams uit 2014.

ChampCarHaya2

Zou het de tijdsgeest zijn? Puissant rijke vaders die hele topteams in de lagere klassen opkopen om ervoor te zorgen dat hun zoon daar komt te rijden, om vervolgens aandelen van een F1 team te kopen zodat die zoon daar kan instappen. Geld moet Strollen. Of zoiets…

Maar wel nadat deze een aantal testdagen heeft kunnen rijden in de meest recente F1 auto toegestaan, gerund door een aparte groep technici van dat team en dit weer geheel gefinancierd door die betreffende papa.

Stroll kan heus wel rijden getuige zijn winst in het Europees Kampioenschap Formule 3, maar hij had wel de beste F3-auto onder zijn goedgefinancierde kont zitten. Met Prema Powerteam won hij bijna de helft van alle races en werd hij met overmacht kampioen.

De 18-jarige Canadees krijgt een kans van het team van Williams.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. shivatje schreef:

    Spijtig genoeg draait heel veel om geld op allerlei manieren.

    Aum Shanthi

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s