ricciardo_redbull_2017

De auto’s van 2017 zien er lekker breed uit. Een gevolg van de wijzigingen in het reglement dat opgezet is om het (visuele) spektakel te verhogen.

Niet alleen de banden werden fors breder, ook de ‘vleugels‘ mochten groeien waarbij de achtervleugel fors lager werd gepositioneerd.

Dat gaf echter wel de nodige problemen.

De achtervleugel dus. Deze groeide van 750mm naar 950mm. Echter werd het ook van 950mm hoogte naar 800 millimeter verlaagd. Daardoor zit de vleugel ‘directer‘ achter de motorkap, wat de luchtstroom verstoort. Ook de turbulentie vanaf de voorwielophanging en luchtinlaat doen een fikse duit in het zakje.

Door de motorkap te verlengen door middel van de ‘haaienvin‘, wordt de luchtstroom gestabiliseerd zodat de lucht dat over de achtervleugel stroomt compacter zal zijn. Daardoor werkt de aerodynamica beter.

Tevens werkt de haaienvin als een soort zeil, wat in de snelle bochten voor meer stabiliteit zorgt.

Craig Scarborough legt op Drivetribe uit wat de nadelen zijn. Zo is de vin een zwaar onderdeel en wordt het zwaartepunt verhoogd. De ontwerpers willen juist een zo laag mogelijk zwaartepunt, zodat de auto stabieler blijft in de bochten.

Ook kan de vin lastig worden bij zware zijwind. Alonso crashte al eens bij een vermeend zijwind, dat effect zou nu veel zwaarder zijn!

haaienvin mercedes

haaienvin mercedes

Maar al met al zijn de teams vrij om de haaienvin wel of niet te gebruiken. Red Bull wilde de vin helemaal verbieden, maar de andere teams ging er niet in mee. Overigens is de haaienvin niet verplicht!

Toch kan er ‘geschipperd‘ worden, want in Monaco met haar langzame en krappe bochten is de vin niet nodig. Dus de teams zullen vast wel meerdere motorkappen hebben gemaakt. Zo zagen we bij Mercedes tijdens de wintersessie al met een grotere haaienvin de baan op draaien.

Mercedes had overigens weer een apart ideetje en voorzag haar vin van een open bovenkant, gelijk aan de chimney’s of ‘schoorstenen‘ van vroeger.

Die werden bovenop de sidepods gebouwd voor een betere warmteafvoer van de radiatoren. In ieder geval heeft Mercedes een dubbelfunctie gevonden c.q. verzonnen voor de haaienvin…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s